eur:
410.64
usd:
393.87
bux:
0
2024. december 28. szombat Kamilla
A Szeged és Hódmezővásárhely között épülő tram-train villamosvasút-vonalon átépített algyői vasúti megállóhely 2019. május 13-án. A kiépülő villamosvonal és a meglévő vasútvonal összekapcsolásával gyorsabb és kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés, ezzel Szeged és Hódmezővásárhely központja között gyors és átszállásmentes kapcsolat jön létre. A projekthez olyan szerelvényekre van szükség, amelyek a városi villamoshálózaton és a vasútvonalon is egyaránt biztonságosan közlekednek.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Kétéltűeket vetnek be a hódmezővásárhelyi tram-trainen

Városok között százas tempóval száguldó vonat, a városi utcákon suttogó villamos lesz Hódmezővásárhely és Szeged között a traim-train.

Nyolc hibrid villamos-vonat teljesít majd szolgálatot a Hódmezővásárhely és Szeged közötti tram-train vonalán, a járművek 37,2 méter hosszúak és 69,7 tonna súlyúak lesznek. Kétszázan férnek majd fel rá, 92 utas tud leülni, nyolc dupla ajtón lehet felszállni a járműre.

A villamos-vasút legnagyobb utazósebessége óránként száz kilométer a települések között, ilyenkor dízelmotor hajtja a szerelvényt, míg a városon belül a felsővezetékből kapja az áramot. Az uniós közbeszerzési értesítőben olvasható tájékoztatás szerint a MÁV-Start egy, a vasúti és közúti-vasúti felsővezetéki hálózat üzemeltetésére, karbantartására alkalmas, a vasúti pályán sínvezető kerekekkel közlekedni tudó, a vasúti pályát közúton is megközelíteni képes, közúti-vasúti kétéltű felsővezeték-szerelő és karbantartó, zárt felépítménnyel rendelkező jármű beszerzésére írt ki pályázatot - tudta meg a Magyar Nemzet.

A különleges kétéltű telephelye a Szeged-Rókus vasútállomás lesz, és ugyancsak Szegeden, de a rendező pályaudvaron építtet a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő csaknem háromezer négyzetméteres járműkarbantartó csarnokot a tramtrain járművek részére. A csarnokban nagy teljesítményű daruk, emelők, diagnosztikai műszerek, többek közt egy ultrahangos, kerékrepedést vizsgáló berendezés kap helyet.

A járművek beszerzése és a járműtelep létesítése mellett zajlik a vasúti pálya építése és felújítása. A két város közötti vasútvonalat az 1970-es években újították fel, és óránként nyolcvan kilométeres sebességre tervezték, de most olyan pályát alakítanak ki, amely lehetővé teszi tramtrain járatok százas tempóját.

Érdekesség, hogy külön előírások vonatkoznak a városon belüli és kívüli vasútra. Például különböző féktávolságok érvényesek bel- és külterületre, emiatt a szerelvények acélkerekeinek terveit úgy készítik, hogy azok alkalmasak legyenek városi és azon kívüli közlekedésre is. A városi szakaszokon a síneket mindenhol gumiágyba helyezik, a zajhatás és a kerékkopás elkerülése érdekében pedig az ívekben kerékkenő berendezést helyeznek el. Ezáltal sokkal halkabban járnak majd a szerelvények.

A tervek szerint 2021 őszén kezdődő üzemben a villamos-vasút járatai csúcsidőszakban húszpercenként, azon túl harmincpercenként, késő este óránként fogják egymást követni. A járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között 32 perc lesz.

Címlapról ajánljuk
A kegyelmi ügytől a nemzeti konzultációig – Magyarország egy éve

2024
A kegyelmi ügytől a nemzeti konzultációig – Magyarország egy éve

A 2024-es év fordulatot hozott a magyar belpolitikában. Megjelent egy új szereplő, majd egy párt, maga mögé állította az ellenzéki szavazókat, és két nagy szemben álló politikai tábor alakult ki az országban. Az InfoRádió összeszedte 2024 legfontosabb belpolitikai eseményeit.
VIDEÓ
Összeveszhet Ukrajna és Szlovákia az orosz gáz miatt, újabb magasrangú orosz tisztet likvidáltak volna az ukránok

Összeveszhet Ukrajna és Szlovákia az orosz gáz miatt, újabb magasrangú orosz tisztet likvidáltak volna az ukránok

Kemény árampiaci megtorló lépést helyezett kilátásba Robert Fico szlovák miniszterelnök amiatt, hogy az ukránok miatt nem folytatódik januártól az orosz gáz ukrajnai tranzitja, és személyesen is Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt hibáztatta azért, hogy nem lett még tűzszünet. Közben megkapta Ukrajna az első amerikai LNG-szállítmányt Görögország felől, ami az oroszok által elpusztított ukrajnai energetikai infrastruktúra miatt is hasznos pótlás lehet. Az orosz FSZB pedig azt jelentette be, hogy meghiúsított egy-egy trükkös célzott támadást egy magasrangú katonatiszt és egy katonai blogger ellen, mert valaki meghekkelte a folyamatot, amely kapcsán hordozható hangszóróba rejtett pokolgép robbant volna. Szombati orosz-ukrán háborús hírfolyamunk az alábbiakban olvasható.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×