eur:
392.12
usd:
366.52
bux:
67039.3
2024. április 26. péntek Ervin

Európában csökkent, Magyarországon nőtt az üzemanyag-fogyasztás

Míg az európaiak a pénzügyi válság miatt kevesebbet autóznak, addig Magyarországon nőtt az üzemanyag-fogyasztás, aminek a Levegő Munkacsoport szerint az egyik fő oka az, hogy egyre romlik a közösségi közlekedés színvonala, s háttérbe szorul a vasúti árufuvarozás.

A munkacsoport hétfői közleménye éppen ezért sürgeti a kormányt, hogy álljon el a tömegközlekedést és a vasúti teherszállítást sújtó további megszorításoktól, és kiemelten támogassa ezeket a tevékenységeket.

A csoport kifejtette azt is, hogy a kormány, ha megkésve is, de helyesen döntött az üzemanyagok adójának július elsejei emeléséről.

A dokumentum idézi az Európai Statisztikai Hivatal július elején kiadott jelentését, ami szerint 2008 decembere és 2009 áprilisa között az Európai Unió 27 országában átlagosan 6,9-10,9 százalékkal visszaesett az üzemanyagok felhasználása. Ezzel szemben Magyarországon minden hónapban 0,1-1,8 százalék közötti növekedés volt megfigyelhető.

A munkacsoport szerint különösen szembetűnő a változás akkor, ha azt is figyelembe veszik, hogy az elmúlt időszakban a 27-ekben, így Magyarországon is minden hónapban csökkent 1,2-4 százalék közötti mértékben a kiskereskedelmi forgalom.

A Levegő Munkacsoport szerint a magyar adatok az adórendszer torzulásait is jelzik: az üzemanyagok jövedéki adóját 2002 óta nem emelték, pedig azóta az infláció 44 százalékos volt. Ez azt jelenti, hogy ilyen módon 2002 óta - 2008. évi árszinten számolva - közel 1.000 milliárd forinttal kevesebb folyt be a költségvetésbe a közúti közlekedésnek nyújtott többlettámogatás miatt.

A csoport számításai szerint ezt az összeget kapta meg a közúti közlekedés ahhoz képest, mintha a jövedéki adó és a hozzá kapcsolódó áfa reálértéken a 2002. évi szinten maradt volna.

A Levegő Munkacsoport figyelmeztetett arra is, hogy üzemanyagárak elkerülhetetlenül emelkedni fognak, hiszen az olaj iránti kereslet növekszik, a készletek pedig egyre apadnak.

A csoport úgy véli, az üzemanyagadók rendszeres emelése elősegíti, hogy Magyarország is fokozatosan alkalmazkodjon ehhez a helyzethez, s ne hirtelen zúduljon rá a hatalmas áremelkedés. Az olajár növekedését ugyanis nem lehet megállítani a határon. Ezt a magyar kormány már az 1970-es években is megpróbálta, aminek a közlemény szerint a következménye közismert: torz fejlődés, az elavult gazdasági szerkezet továbbélése, óriási pazarlás és hatalmas államadósság.

A közlemény szerint az Európai Unió pénzügyi biztosa is megállapította, hogy az üzemanyagadók alacsonyan tartása valójában a külföldi olajtársaságok támogatását jelenti. Ez hibás jelzést küldene a kőolajtermelő országoknak, vagyis azt, hogy az európai országok átvállalják a növekvő üzemanyagárakat.

A Levegő Munkacsoport megfogalmazta azt is, hogy az éghajlati válság is elkerülhetetlenné teszi a kőolaj-felhasználás nagymértékű csökkentését: szerinte a növekvő üzemanyagadók éppen erre ösztönöznek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×