Az EU új tagországaiban májusban - az egész Európára jellemző irányzatnak megfelelően - csökkent az új autók vásárlása az egy évvel korábbihoz képest, a tavaly májusinál kevesebb munkanap miatt és részben a magas üzemanyagárak riasztó hatására.
Az első öt hónapban továbbra is a nyugat-európaival ellentétes volt az irányzat: ott 1,5 százalékkal kevesebb, ezen a térfélen 9,8 százalékkal több új autó kapott rendszámot, mint a tavalyi első öt hónapban.
Az európai autógyártók szövetségében (ACEA) hét végén közölt adatokból az is kiderül, hogy a visegrádi országok közül továbbra is Magyarországon fogy a legtöbb kocsi.
Magyarországon májusban 13 339 új autó kapott rendszámot, 5,4 százalékkal kevesebb, mint tavaly májusban, de hosszabb távon Magyarországra is visszatért a növekedés: az első öt hónapban elkelt 69 592 új kocsi 1,4 százalékkal több volt, mint egy évvel korábban. A lakosság számával egybevetve átlagosan minden 144-ik ember új autót vett az első öt hónapban.
Csehországban az első öt hónapban 59 660 új autó talált vevőre - 8,7 százalékkal több, mint egy éve -, vagyis minden 174-ik lakosra jutott egy.
Szlovákia a világelső
Szlovákiában, ahol az utóbbi évek beruházásai nyomán egy lakosra számítva a legtöbb autót gyártják a világon, az első öt hónapban 28 304 új autó fogyott - 19,5 százalékkal több, mint tavaly az első öt hónapban -, vagyis 190 lakosonként egy-egy.
Lengyelországban az első öt hónapban 141 212 új kocsi kapott rendszámot - 14,6 százalékkal több, mint a tavalyi első öt hónapban -, azaz minden 272-ik lakosra jutott új autó.
A távolabbi új EU-tagok közül Litvániában 10 918 új autó kapott rendszámot - 48,9 százalékkal több, mint a tavalyi első öt hónapban -, ez 308 lakosonként jelent egy-egy új kocsivásárlást.
Bulgáriában a 19 473 új kocsi 23,9 százalékkal több volt, mint a tavalyi első öt hónapban: minden 392-ik lakos vett új autót az idei első öt hónapban.
Az új EU-tagok közül a magyar arányokat csak Szlovénia előzi meg: ott az első öt hónapban 32 820 új autó kapott rendszámot, 13,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban, vagyis minden 62-ik lakosra jutott egy új kocsi.
Nyugat-Európában az első öt hónapban körülbelül minden 60-65-ik lakosra jutott egy-egy új autó.