eur:
408.26
usd:
372.39
bux:
82072.82
2025. április 7. hétfő Herman
Nyitókép: Pexels

Rossz hírt kaptak a repülővel utazók

A nagy általánosságban csak kellemetlenséget jelentő turbulencia jelensége egyre gyakrabban fordulhat elő a közeljövőben. Az utasoknak és a pilótáknak is nehezebb lesz, de a légiutas-kísérők, az épp sétáló utasok, illetve a szülők ölében utazó kisgyermekek kifejezetten veszélybe kerülhetnek.

Még a gyakorlott utazók számára is örökkévalóságnak tűnő perceket jelent az, amikor turbulenciát tapasztalnak repülés közben: a jelenséget az okozza, amikor a gép egymásnak ütköző, nagyon eltérő sebességgel mozgó légtömegeken repül át.

A halálos áldozattal nem járó repülőgépeket érintő balesetek okai közt a turbulencia áll vezető helyen a CNN cikke szerint: csak Amerikában évente 500 millió dollárnyi kárt okoz a jelenség.

A legerősebb turbulencia az igazán veszélyes

Nem mindegy természetesen, milyen erősségű turbulenciáról van szó: hármas skálán lehet leírni, milyen turbulenciáról van szó.

  • Az enyhe turbulencia mellett folytatódhat az ételfelszolgálás, még lehetséges közlekedni a folyosón is, bár ebben jelentkezhetnek nehézségek. A biztonsági övet enyhén terheli ez.
  • A közepes turbulencia határozottan megterheli a biztonsági öveket, bármi, ami nincs rögzítve, elmozdul, a járás nehézkes; a légiutas-kísérők helyükön kell, hogy maradjanak.
  • A súlyos turbulencia erősebb, mint a gravitáció, így az üléshez szoríthat, aki nem viseli a biztonsági övét, azt az utastérben dobálja. Ez az a fajta turbulencia, amely súlyos sérüléseket okoz, akár csontokat is eltörhet.

Amerikában a légi közlekedésben most évi

65 ezer esetben a közepes és 5000 esetben a súlyos turbulenciával szembesülnek.

Ám ez a szám nőni fog, mivel a klímaváltozás a turbulenciák kialakulására is hatást gyakorol. A következő évtizedekben a súlyos turbulenciák száma megkétszereződhet, de akár meg is háromszorozódhat Paul Williams, az angliai Readingi Egyetem légköri tudományok professzora szerint.

Van egy különösen veszélyes turbulenciatípus

A számítógépes szimulációk, amelyeket később megfigyelésekkel is megerősítettek, a turbulenciának egy olyan típusát emelik ki, amelyet tiszta levegő turbulenciának neveznek, és amely nem kapcsolódik semmilyen látható jelenséghez, például viharhoz vagy felhőhöz.

A szokásos turbulenciától eltérően hirtelen csap le, nehéz elkerülni.

2050-2080 közt ez a típusú turbulencia nagyon általánossá válhat a legforgalmasabb légi utakon.

Ettől ugyanakkor nem válik veszélyesebbé a repülés.

"A repülőgépek nagyon magas szintű specifikációk szerint készülnek, és a legrosszabb turbulenciákat is képesek elviselni, amelyekkel valaha is találkozhatnak, még a jövőben is, ezért ettől nem fognak lezuhanni. Ám míg jelenleg tíz percnyi turbulenciára lehet számítani egy transzatlanti járaton, ez néhány évtizeden belül 20-30 percre emelkedhet" - mondja Williams. Mindez azzal is jár, hogy gyakrabban kapcsolják majd be a biztonsági övek becsatolására szolgáló jelzést, kevesebbet lehet mozogni a hosszú repülőutakon.

Szabályoknak is kellene változniuk

Az utaskísérők ugyanakkor kitettebbek maradnak a légörvényeknek. A turbulenciában megsérülők 80 százaléka most is légutaskísérő, nekik sokszor akkor is súlyos kocsikat tologatva kell dolgozniuk, amikor a légköri viszonyok turbulensek.

"Vannak olyan légiutas-kísérőink, akiket a turbulencia többször a plafonig dobott, majd onnan vissza a padlóra, nekik csontjaik törtek. A folyosón álló emberek a be nem jelentett turbulenciák miatt olyan sérüléseket szereztek, melyek miatt évekig nem dolgozhattak, vagy teljesen elvesztették munkaképességüket" - mondta Sara Nelson, a United Airlines 26 éve dolgozó légiutas-kísérője, aki szerint egyes, a repüléssel kapcsolatos előírásoknak is meg kell változnia a gyakoribb turbulenciák miatt. Például

a szüleik ölében utazó két év alatti gyerekek elhelyezkedését nagyon balesetveszélyesnek tartja.

"Nemcsak a gyerekek sérülhetnek meg, hanem azok is, akiknek nekicsapódnak. Az autókban használt gyereküléshez hasonló rendszerre volna szükség a repülésben is" - vélekedett.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Európa és Oroszország fegyverkezése: a minőség, a pénz és az idő is különbség

2024-ben mintegy háromszorosát költötték az európai NATO-tagállamok védelmi kiadásokra, mint Oroszország - olvasható az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány összeállításában. Horváth Sebestyén, az alapítvány elemzője kiemelte: azt is érdemes áttekinteni, mekkora különbség van az orosz és az európai fegyverek gyártási költségei között.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.07. hétfő, 18:00
Noszek Péter
a Nestlé Hungária ügyvezető igazgatója
Pánik a tőzsdéken: vérfürdő után itt az újabb csavar

Pánik a tőzsdéken: vérfürdő után itt az újabb csavar

A vámháború generálta pánikhangulat uralja a világ tőzsdéit hétfő reggel is. Ázsiában nagyon csúnya mínuszokat láthattunk: a hongkongi és kínai tőzsdék a 2008-as pénzügyi válság óta nem estek ekkorát egy nap alatt. Ezt követően Európában is hatalmas mínuszokat láthattunk a nyitás után: a DAX több mint 10 százalékos mínuszban is volt, csakúgy mint a BUX. A magyar tőzsdén a hangulatromlás legnagyobb vesztese az OTP volt ma reggel, már több mint 15 százalékos is volt a bank részvényeinek esésre, délutánra azonban már pluszban is voltak a bank részvényei. Az amerikai nyitást követően ismét hangulatromlás látszik, az S&P 500 mai esésével már medvepiaci tartományba süllyedt. Május 8-án lesz a Portfolio Investment Day 2025 befektetési konferenciánk, ahol profi szakemberek osztják meg befektetési ötleteiket, legyen szó a részvény-, állampapír-, nyersanyag-, kripto-, ingatlan- vagy műtárgypiacról. Most érdemes jelentkezni! Információ és jelentkezés

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×