eur:
414.68
usd:
395.28
bux:
0
2024. december 3. kedd Ferenc, Olívia
Nyitókép: Pexels

Rossz hírt kaptak a repülővel utazók

A nagy általánosságban csak kellemetlenséget jelentő turbulencia jelensége egyre gyakrabban fordulhat elő a közeljövőben. Az utasoknak és a pilótáknak is nehezebb lesz, de a légiutas-kísérők, az épp sétáló utasok, illetve a szülők ölében utazó kisgyermekek kifejezetten veszélybe kerülhetnek.

Még a gyakorlott utazók számára is örökkévalóságnak tűnő perceket jelent az, amikor turbulenciát tapasztalnak repülés közben: a jelenséget az okozza, amikor a gép egymásnak ütköző, nagyon eltérő sebességgel mozgó légtömegeken repül át.

A halálos áldozattal nem járó repülőgépeket érintő balesetek okai közt a turbulencia áll vezető helyen a CNN cikke szerint: csak Amerikában évente 500 millió dollárnyi kárt okoz a jelenség.

A legerősebb turbulencia az igazán veszélyes

Nem mindegy természetesen, milyen erősségű turbulenciáról van szó: hármas skálán lehet leírni, milyen turbulenciáról van szó.

  • Az enyhe turbulencia mellett folytatódhat az ételfelszolgálás, még lehetséges közlekedni a folyosón is, bár ebben jelentkezhetnek nehézségek. A biztonsági övet enyhén terheli ez.
  • A közepes turbulencia határozottan megterheli a biztonsági öveket, bármi, ami nincs rögzítve, elmozdul, a járás nehézkes; a légiutas-kísérők helyükön kell, hogy maradjanak.
  • A súlyos turbulencia erősebb, mint a gravitáció, így az üléshez szoríthat, aki nem viseli a biztonsági övét, azt az utastérben dobálja. Ez az a fajta turbulencia, amely súlyos sérüléseket okoz, akár csontokat is eltörhet.

Amerikában a légi közlekedésben most évi

65 ezer esetben a közepes és 5000 esetben a súlyos turbulenciával szembesülnek.

Ám ez a szám nőni fog, mivel a klímaváltozás a turbulenciák kialakulására is hatást gyakorol. A következő évtizedekben a súlyos turbulenciák száma megkétszereződhet, de akár meg is háromszorozódhat Paul Williams, az angliai Readingi Egyetem légköri tudományok professzora szerint.

Van egy különösen veszélyes turbulenciatípus

A számítógépes szimulációk, amelyeket később megfigyelésekkel is megerősítettek, a turbulenciának egy olyan típusát emelik ki, amelyet tiszta levegő turbulenciának neveznek, és amely nem kapcsolódik semmilyen látható jelenséghez, például viharhoz vagy felhőhöz.

A szokásos turbulenciától eltérően hirtelen csap le, nehéz elkerülni.

2050-2080 közt ez a típusú turbulencia nagyon általánossá válhat a legforgalmasabb légi utakon.

Ettől ugyanakkor nem válik veszélyesebbé a repülés.

"A repülőgépek nagyon magas szintű specifikációk szerint készülnek, és a legrosszabb turbulenciákat is képesek elviselni, amelyekkel valaha is találkozhatnak, még a jövőben is, ezért ettől nem fognak lezuhanni. Ám míg jelenleg tíz percnyi turbulenciára lehet számítani egy transzatlanti járaton, ez néhány évtizeden belül 20-30 percre emelkedhet" - mondja Williams. Mindez azzal is jár, hogy gyakrabban kapcsolják majd be a biztonsági övek becsatolására szolgáló jelzést, kevesebbet lehet mozogni a hosszú repülőutakon.

Szabályoknak is kellene változniuk

Az utaskísérők ugyanakkor kitettebbek maradnak a légörvényeknek. A turbulenciában megsérülők 80 százaléka most is légutaskísérő, nekik sokszor akkor is súlyos kocsikat tologatva kell dolgozniuk, amikor a légköri viszonyok turbulensek.

"Vannak olyan légiutas-kísérőink, akiket a turbulencia többször a plafonig dobott, majd onnan vissza a padlóra, nekik csontjaik törtek. A folyosón álló emberek a be nem jelentett turbulenciák miatt olyan sérüléseket szereztek, melyek miatt évekig nem dolgozhattak, vagy teljesen elvesztették munkaképességüket" - mondta Sara Nelson, a United Airlines 26 éve dolgozó légiutas-kísérője, aki szerint egyes, a repüléssel kapcsolatos előírásoknak is meg kell változnia a gyakoribb turbulenciák miatt. Például

a szüleik ölében utazó két év alatti gyerekek elhelyezkedését nagyon balesetveszélyesnek tartja.

"Nemcsak a gyerekek sérülhetnek meg, hanem azok is, akiknek nekicsapódnak. Az autókban használt gyereküléshez hasonló rendszerre volna szükség a repülésben is" - vélekedett.

Címlapról ajánljuk

Bendarzsevszkij Anton: az ukrán vezetés is felismerte, hogy katonai úton nem tudja visszaszerezni az elvesztett területeket

Ez egy üzenet már Donald Trump, az új amerikai adminisztráció irányába, hogy Ukrajna hajlandó lenne leülni tárgyalni – mondta Volodimir Zelenszkij friss nyilatkozatáról Bendarzsevszkij Anton, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány igazgatója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.03. kedd, 18:00
Vinkó József
a Magyar Konyha főszerkesztője
Egy egész ukrán megyét szerezhetnek meg az oroszok, Moszkva visszadobhatja Trump béketervét - Híreink az ukrán frontról kedden

Egy egész ukrán megyét szerezhetnek meg az oroszok, Moszkva visszadobhatja Trump béketervét - Híreink az ukrán frontról kedden

725 millió dolláros fegyvercsomagot hívott le Joe Biden elnök két hónappal távozása előtt, mellyel Ukrajnát akarja segíteni. Egy Vlagyimir Putyinhoz közeli orosz oligarcha arról beszélt az orosz sajtónak, hogy Moszkva szerint kevés a Donald Trump csapata által készített béketerv, a Kreml ebbe nem fog belemenni. Az orosz csapatok hamarosan bekerítik Velika Novoszilkát és az Oszkil folyónál is jelentős előretörést értek el. Luhanszk megye bármikor orosz kézre kerülhet, az ukránok már csak három kis falut ellenőriznek. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 3. 05:00
×
×
×
×