Elkészültek az engedélyezési tervek az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárútnak a Pünkösdfürdő és a Bem rakpart közötti észak-budai szakaszának nyomvonalára - olvasható a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján.
A fővárosi közlekedési cég tájékoztatása szerint a fejlesztés révén komfortosabbá és biztonságosabbá válhatnak a Duna-menti (EuroVelo 6) kerékpárút I., II. és III. kerületi szakaszai. A fejlesztés célja, hogy Budapest egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalán biztonságosabban és gyorsabban lehessen haladni, úgy, hogy a sétálókkal, gyalogosokkal kevesebb legyen a konfliktus.
A tervezett útvonal az északi városhatárnál közvetlenül kapcsolódik a 2020-ban átadott, Békásmegyer és Szentendre közötti EuroVelo 6 kerékpárúthoz, délen pedig a Lánchíd-felújítás keretében megújuló gyalogos és kerékpáros aluljárón át a Duna-menti kerékpárút déli részéhez csatlakozik.
A Folyók útja elnevezésű EuroVelo 6 kerékpáros útvonal budapesti szakasza az egyik legforgalmasabb a városban, érinti a budai oldalon a Bem rakpartot, Óbudát és Rómaifürdőt is. A békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között átalakítani tervezett kerékpáros útvonal hossza 13,3 kilométer. A tervezéskor fontos szempont volt, hogy turisztikai, rekreációs és napi közlekedési célra egyaránt alkalmasak legyenek a létesítmények. A tervezett megoldások között szerepel új kerékpárút és sétány építése, a meglévő kerékpárút burkolatának szélesítése, felújítása, útba igazító táblarendszer kialakítása, valamint a csomópontok biztonságosabbá tétele.
A tervek nemcsak a kerékpárút fejlesztését, hanem egyes szakaszokon a Duna-menti sétány kiépítését, illetve egyes speciális kiegészítő beruházási elemeket is tartalmaznak:
- · Az Újpesti vasúti híd környezetében a jelenlegi rendezetlen területen kerékpáros-pihenő épül;
- · A Gázgyár utca és a Mozaik utca között a Duna közelébe kerül a Duna-menti kerékpáros útvonal;
- · Elválasztott gyalog- és kerékpárút épül a volt gázgyári terület mentén, a Hamvas Béla sétány felújításával kerékpározásra és sétára alkalmas utat alakítanak ki;
- · A H-híd és a Szent XXIII. János pápa park között is közvetlenül a Duna mellett épül kerékpárút, ehhez mintegy 500 méteres hosszúságban támfal lesz kiépítve;
- · A Szent XXIII. János parkban tájépítészek által megtervezett környezetben kerékpáros-pihenőt alakítanak ki;
- · A Budapest Garden (Görzenál) előtti támfal sarka szintén átépül, ezzel javítva a beláthatóságot, így a kerékpározás biztonságát, egyúttal – a kerékpárút szélesítése érdekében – a közvilágítási oszlopokat is áthelyezik;
- · A rakparti út mentén, illetve a Margit hídig tartó szakaszon felújítják és kiszélesítik a kerékpárutat, és a teljes szakaszon lesz közvilágítás;
- · A Csalogány utcai villamoskeresztezést is átépítik, hogy biztonságosabban lehessen kerékpározni.
A BKK közlése szerint a kerékpáros útvonal terveinek engedélyeztetése elindult. A tervezési és kivitelezési feladatok 50-50 százalékban kormányzati és fővárosi forrásból valósulnak meg. A kiviteli tervek az engedélyezési eljárások lefolytatása után, várhatóan 2024 elején már rendelkezésre állnak majd.