eur:
394.22
usd:
370.02
bux:
65045.06
2024. április 19. péntek Emma
A Szent Flórián tűzoltóhajó érkezik egy pontonhídelemmel az éjjel történt hajóbaleset helyszínére a Duna fővárosi szakaszán, a Margit hídnál 2019. május 30-án. Legalább heten meghaltak, amikor 29-én éjszaka egy nagyméretű luxushajó és egy turistahajó összeütközött a Dunán a Parlament közelében, majd az egyik, a Hableány felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Hajózási szakértő: ezért süllyedt el ilyen gyorsan a Hableány

A két hajó legénységének műszerekkel és szabad szemmel is észlelnie kellett egymást, ezért a balesetet vagy műszaki hiba, vagy emberi mulasztás okozta - mondta az InfoRádiónak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke.

Normális, hogy ekkora a hajóforgalom a Duna belvárosi szakaszán. Nincs is arra szabály, hogy hány hajó lehet egyszerre a budapesti szakaszon - tudta meg az InfoRádió Bencsik Attilától. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke azt is elmondta, hogy a vízi közlekedés szabályai értelmében korlátozott látási viszonyok között is hajózhatnak ezen a részen, természetesen fokozott figyelemmel.

A balesetről egy nem túl jó minőségű videofelvétel látott csak napvilágot, ez alapján a szakértő úgy látja, több dolog is történhetett:

az első lehetséges ok a műszaki ok, főként a navigációs berendezések hibája, de lehet emberi figyelmetlenség is.

Bencsik Attila elmondta, a Dunának ezen a szakaszán nincs sebességkorlátozás, viszont a körülmények nehezítették a hajósok dolgát. "A folyó most erősen árad, ezért a völgymenő hajók sebessége az átlagosnál magasabb, ilyenkor nehezebben is kormányozhatók" - mondta a szakember.

Azt is jelezte, hogy minden hajó fel van szerelve egy olyan jeladó transzponderrel, amely a hajók mozgását folyamatosan és visszanézhetően rögzíti. Ezeket a felvételeket kielemezve szerinte egészen pontosan meg fogják tudni állapítani, hogy mi okozta a balesetet. "Ha ennek a műszernek a kijelzője be volt kapcsolva és működött, akkor

észlelnie kellett egymást a két hajónak. Sőt feltételezhetően szabad szemmel is látniuk kellett egymást a baleset időpontjában"

- mondta.

Bencsik Attila szerint nem is kellett jelentős sérülés vagy lék a Hableányon ahhoz, hogy pillanatok alatt elsüllyedjen. "Ha a kis személyhajó a magasabban lévő, áradás felőli pozícióban volt, akkor gyakorlatilag

az ütközés után a víz nyomása fordította be a másik, nagyobb hajó alá a kisebb hajótestet"

- mondta a szakértő.

A videofelvételen látható, hogy az ütközésben részt vevő szállodahajó a Margit híd előtt cikcakkban haladt, de a szakértő szerint ez nem rendkívüli.

"Egy hidat meg kell hajózni. Az áramlási irányoknak megfelelően kell olyan szöget felvenni, hogy amikor a hajó beér a híd alá, a vízáramlás se jobbra, se balra ne térítse el. Ez megszokott hajózási módszer és követelmény" - mondta Bencsik Attila, és hozzátette, rendkívül ritkák az ilyen balesetek a Dunán, az elmúlt két évben egy, halálos hajóbaleset történt a Duna magyarországi szakszán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az óvóhelyre kellett menekíteni Kijevben a német gazdasági minisztert

Az óvóhelyre kellett menekíteni Kijevben a német gazdasági minisztert

A háború kitörése óta másodszor látogatott Ukrajnába a német gazdasági miniszter. Robert Habeck célja az volt, hogy a kétoldalú gazdasági kapcsolatok megerősítéséről tárgyaljon A vizit alig huszonnégy órás volt, közben ugyanakkor a háború viszontagságait egy kijevi óvóhelyen is tapasztalhatta.

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×