eur:
392.16
usd:
366.57
bux:
67039.3
2024. április 26. péntek Ervin

Nehezített kárrendezés, avagy hogyan szivassuk az autósokat

Sérti az autósok érdekeit és jelentősen meghosszabbíthatja a kárrendezését, hogy áprilistól a biztosítóknak a kárfelvétel során közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlannak minősített járműveket - az üzembentartó költségére - műszaki vizsgára kell küldeniük, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) határozottan tiltakozik ellene - mondta Trunkó Barnabás a MABISZ főtitkára.

A parlament decemberben módosította, az akkor még hatályba sem lépett kgfb törvényt. Az áprilistól hatályos kiegészítés szerint ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a karambolos gépjármű közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan, a kárfelvételi eljárás befejezésétől számított 8 munkanapon belül értesítenie kell a közlekedési hatóságot.

A biztosító a kár helyreállításához szükséges teljes költséget csak akkor térítheti meg a károsultnak, ha a közlekedési hatóság a gépjármű műszaki vizsgálata eredményeként arról tájékoztatja a biztosítót, hogy a gépjármű a közúti forgalomban való részvételre közlekedésbiztonsági szempontból alkalmas, vagy pedig ideiglenesen kivonta a forgalomból azt. Az előírást nem kell alkalmazni akkor, ha a kárt szenvedett gépjármű telephely szerinti országa nem Magyarország.

A biztosítók és az Autóklub akkor hiába lobbiztak a szabály ellen. Trunkó Barnabás szerint a rendelkezés értelmezhetetlen és értelmetlen is. Súlyosan sérti az autósok érdekeit, valamint a kártérítési jog általános szabályait, ezen kívül megnehezíti és jelentősen meghosszabbítja a biztosítók kárrendezését is. A főtitkár szerint egy könnyen javítható sérülés esetén is lehet a jármű - a kárfelvételkor - alkalmatlan a közlekedésre. A törvény ráadásul a biztosítókra bízta azt a hatósági feladatot, hogy az ilyen járműveket hatósági műszaki vizsgálatra küldjék.

A MABISZ adatai szerint évente mintegy 170-180 ezer kgfb-s káresettel lehet számolni.

A főtitkár elmondta azt is, hogy ilyen rendelkezés egyetlen európai országban sincs, nem véletlen, hogy - megelőzve az EU tiltakozását - a magyar törvény szerint ez a hátrányos szabályozás a külföldi autókra nem vonatkozik - tette hozzá a főtitkár.

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter januári rendelete szerint a műszaki vizsga és a zöld kártya "integrálódott". A múlt év végéig a műszaki vizsga személykocsira 7.700, könnyű teherkocsira 8.500, míg teherautóra 11.800 forint volt. Az új integrált díjak ebben a sorrendben: 16.290, 17.090, illetve 24.950 forint. Ha a kocsi új, vagy 30 napnál nem régebbi a zöld kártyája, akkor csak a műszaki vizsga díja: 10.490, 11.290, illetve 14.590 forint.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×