A tőkeerős óriáscégek szerintem jobban kihasználhatták volna a válságot, és főként azok a vállalatok, amelyek nem érintettek a válság sújtotta szektorokban - például az ingatlan- és az építőiparban - növelhették volna befolyásukat az elmúlt 1-2 évben, mivel jóval a piaci ár alatt juthattak volna más cégekhez.
Az elmúlt 1-2 évben mégis el kellett bocsátani Magyarországon több tízezer embert. Nem kezdték ezt meg túl hamar a cégek?
De, abszolút így van. A tipikus hozzáállás minél jobban csökkenteni a költségeket, pedig ez nagyon rossz megoldás. Számtalan stratégia létezik arra, hogy egy vállalat megtartsa a munkavállalóit és hatékonyabban is dolgozzon. Vegyük példának a szolgáltató szektort: a menedzsereket le kell vinni, hogy dolgozzanak, elvégezzenek bármit, amihez értenek. Az, hogy a cégvezetők nem felelősségteljesek, véleményem szerint abból fakad, hogy ebben a régióban most érzékelnek először ekkora válságot, és nem nagyon tudják, hogyan birkózzanak meg vele.
Mi most a helyes stratégia, és mi az, amit nagyon elrontottunk?
Megfordítanám a kérdést: mi az, amit jól tudna csinálni a régió? A legfontosabb a hosszabb távú gondolkodás, és a megújulás szükségességének érzékelése. Újra kell gondolni a piac működését. Vegyük példaként a légiközlekedést. Az egyik fapados cég nagyon ügyesen csinált mindent: tele van ex-Malév vezetőkkel, ex-Malév pilótákkal, átalakította a légiközlekedési piacot, és most, a válság közepén Ukrajna felé terjeszkedik. Ezeknek a stratégiáknak van értelme.
Hogy látja, a cégek többsége rájött már arra, hogy hosszabb távon kell gondolkozni, és változtatni kell?
Nagyon vegyes a kép. Azok a vállalatok, amelyeket közvetlenül érintett a válság, és most lejtmenetben vannak, nyilván taktikáznak, és nem stratégiában gondolkoznak. Másoknak már van erre energiájuk. Egyelőre nem látni tiszta, világos képet arról, hogy a cégek hogyan is reagálnak.
Ki lehet a nagy győztese a válságnak?
Az informatikai cégek, amelyek olcsóbb beszállítókat keresnek, és találnak; a turizmus, ami - mivel kevesebbet költenek nyaralásra az emberek - új célpontokat kényszerül felfedezni. És mindenképpen az oktatás is, ami a gyenge forint miatt tömegeket vonzhat Magyarországra.