eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Konténerszállító hajó a baltimore-i Francis Scott Key híd acélszerkezetének roncsai alatt 2024. március 26-án, miután az éjjel a teherhajó az acél tartóoszlopnak ütközött, és a híd összeomlott. Eddig két embert mentettek ki a Patapsco folyóból, hat másikat még keresnek. Víz alatti radarok több járművet jeleztek a folyó mélyén.
Nyitókép: MTI/EPA/Jim Lo Scalzo

Életmentő hősök a baltimore-i hídon – a szennyezett üzemanyagot vizsgálják

Hősként emlegetik a baltimore-i hídkatasztrófát okozó konténerhajó legénységét. A személyzet vészjelzést adott le, hogy irányíthatatlanná vált a hajó, aminek nyomán másfél perc alatt lezárták a hidat. Emiatt valószínűleg kevesebb az áldozat.

Videók és hangfelvételek is napvilágra kerültek a Francis Scott híd utolsó perceiről, mielőtt belefutott volna a hatalmas, Dali nevű konténerhajó.

A Srí Lankába tartó, szingapúri zászló alatt haladó hajó indiai legénysége körülbelül öt perccel a becsapódás előtt jelezte, hogy irányíthatatlanná vált a jármű. A motorok egy rövid időre bekapcsoltak ugyan, de a hajó mégis nekiment a hídnak, és gyakorlatilag megsemmisítette.

A baltimore-i rendőrség a vészjelzés után 90 másodperccel már lezárta a hidat, de a rajta dolgozó építőmunkásokat már nem tudták lehozni.

„Állítsátok le a forgalmat a hídon, közeledik egy hajó, amelyet nem lehet kormányozni. Ne legyen senki a hídon, ott van egy brigád, szóljatok a művezetőnek, hogy le tudjuk-e hozni őket ideiglenesen” – mondta egy rendőr, egy másik pedig már azt, hogy „ragadjátok meg őket!”.

Szerdán már felhagytak a kereséssel, és megnevezték a jobbára latin-amerikai állampolgárokból álló brigád első tagjait, akiket már halottnak tartanak. A vízbe esett nyolc emberből kettőt sikerült kimenteni. Szerdán már holttestek után kutattak.

„Azzal, hogy megakadályozták, hogy autók hajtsanak fel a hídra, ezek az emberek hősök, életeket mentettek meg” – mondta Brandon Scott, az amerikai város polgármestere.

„Az egész híd összeomlott” – kiabálta egy tiszt a rádióba, amikor szemtanúja lett a brutális pusztításnak.

A híd fontos kapocs a régió közlekedési hálózatában és a létfontosságú kikötő működését is hátráltathatja. A hajóforgalmat egyelőre felfüggesztették.

Amikor a hajó már vészesen közeledett a híd felé, még néhány jármű rajta volt és ezek az utolsó pillanatokban menekültek meg. Szerencse a szerencsétlenségben: a katasztrófa még a reggeli csúcsforgalom előtt történt.

Az építőmunkásoknak azonban nem sok esélyük volt, mert éppen a Patapsco folyó felett ívelő, közel 2,5 kilométer hosszú híd közepén dolgoztak.

Közben az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal megerősítette, hogy megszerezték a hajó adatrögzítőjét, és vizsgálják, hogy a szennyezett üzemanyag okozhatta-e a motorok leállását.

Joe Biden amerikai elnök azt ígérte, hogy amilyen hamar tud, ellátogat Baltimore-ba, és az újjáépítési költségeket – amelyek 600 millió dollárra rúghatnak – a szövetségi kormány állja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×