Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás

Csehszlovák csoda: a vasfüggönyön túlra szánták, de elsodorta a történelem

Sok prototípus után a Favorit volt a Skoda első, sorozatgyártású elsőkerék-hajtású modellje. Egy szépen megőrzött 1990-est modellt mutat be vendégcikkében Az Autó.

A Skoda már jóval a második világháború háború előtt, és utána, a szocializmus által megnyomorítva is nagyszerű autókat gyártott. A nagy sorozatban gyártott farmotoros 120-ason már az 1970-es évek végére túllépett az autógyártás, új modell kellett. A csehszlovák kormány a 80-as évek elején utasította is a Skoda Műveket egy vadonatúj, modern, és „Nyugaton is piacképes” típus kifejlesztésére – idézi fel cikkében Az Autó.

Két és fél év volt a határidő, annak ellenére, hogy a gyár vezetése, ötöt kért. Az összes felelősség és az ezzel járó teher Petr Hrdlickára, a főmérnökre zúdult, aki emiatt kíméletlenül hajtotta is az embereit. A Jaroslav Kindl mérnök-formatervező által megtervezett 780-as, fronthajtású prototípust nem találta megfelelőnek, de tudta, hogy a gyári gárda képes a megfelelő műszaki alapok megalkotására. A külföldi (nyugati) eladhatóság szempontjából különösen fontos karosszéria ügyében éppen ezért híres nyugati stúdiókhoz fordult. Az Italdesign és a Pininfarina nem állt kötélnek, a francia Chausson pedig drága volt, így a Bertone lett a befutó. Ők 28 millió koronáért egy ötajtós, egy lépcsős hátú, egy kombi, egy kupé és egy pick-up megtervezését is vállalták.

Kelet-Európában a 80-as évek végén családi autónak számított, a vasfüggönyön túl a legtöbben második kocsinak vették
Kelet-Európában a 80-as évek végén családi autónak számított, a vasfüggönyön túl a legtöbben második kocsinak vették

Pénz híján a 120-as motorját vették alapul, amit kicsit átdolgoztak az első beépítéshez, de időközben Európában szigorodtak az emissziós szabályok, megjelent az ólommentes benzin, és a katalizátor is. Ezért a motorra újabb, alapos átalakítás várt; a Porsche a motorfelfüggesztés és a hangszigetelés megtervezésében is segített. Két gépet terveztek, még mindig a korábbiak alapjain: az ólmozott és alacsonyabb oktánszámú normálbenzint is megemésztő, kisebb kompressziójú 135 kódjelűt, és az emelt sűrítésű 136-ost, kimondottan ólommenteshez. Később (1993-tól) készült katalizátoros és Bosch Mono Motronic befecskendezős változat is. Mindegyikhez ötfokozatú kézi váltó járt, előre McPherson, hátra csatolt lengőkaros futóművet szereltek.

1984 decemberére készültek el a prototípusok, a Tatra pályáján tesztelték őket, 150 000 kilométeren át. Az eredményeket összevetették a szintén kipróbált Fiat Unóéval és a Volkswagen Golféval is; a Favorit (a Skoda 1936 és 1941 között már gyártott ilyen néven autót) kielégítően teljesített. A csehszlovák állam és a Bertone közötti viták és a gyártósor felállításának időigénye miatt késett a megjelenés, csak 1987-ben mutatták be, a brnói vásáron. Hatalmas volt a tolongás a standon! A 2,5 milliárd koronából kifejlesztett új Skoda igazi nyugatias ferdehátú volt, a KGST-ben csak a Lada Samara és a lengyel FSO Polonez volt hasonló. Nyugaton, ahová nagy ambíciókkal indult erős konkurencia várta.

1990-ben bevezették a kombi Formant, a Praktik nevű furgont, a platós Pick-Upot és a magasított műanyag tetős Forman Plust. Különleges fényezésű, néhány extrával felszerelt limitált sorozatok is készültek, ilyen volt az Excelent, a Prima és a különféle Line-ok egész sora: Silver Line, Black Line, Green Line, Comfort Line és Bike Line. A gyártás beindítása alaposan meggyengítette a Skodát, miközben éppen a Favorit megérkezése miatt drasztikusan csökkentek a 120-as eladásai. Mindez komolyan hozzájárult ahhoz, hogy 1991-ben végül a Volkswagen felvásárolta a márkát. A németek eleinte csak óvatosan avatkoztak a gyártásba, de még ez is azonnal meglátszott az újabb Favoritok anyag- és összeszerelési minőségén. VW-motorokat csak az 1994-es utód, a Felicia kapott.

Eugenio Pagliano tervezte a belteret, kapcsolókban nincs hiány, de a fordulatszámmérő hiányzik. A tükrök belülről állíthatók
Eugenio Pagliano tervezte a belteret, kapcsolókban nincs hiány, de a fordulatszámmérő hiányzik. A tükrök belülről állíthatók

Nálunk természetesen a Merkuron keresztül lehetett hozzájutni, de 1990-ig csak kevés érkezett, később, az import felszabadulásával pedig már csak keveseket érdekel. Ráadásul 1991-ben az ára is nagyon megemelkedett: 564 000 forintot kértek érte akkor, amikor az átlagfizetés 18-20 000 körül volt.

Tesztautónk 1990-es 136L, 63 lőerős motorral. Első gazdája nem nagyon használta, de nem is akart megválni tőle, csak tavaly augusztusban állt kötélnek. A Favorit egészségesen került mostani tulajdonosához, Gyulai Áronhoz, de javítani- és cserélnivaló is volt rajta bőven. A motortérben csak a porlasztót kellett rendbe tenni, a futóműben féktárcsákat és hátsó fékdobokat cseréltek, aztán a féltengelyek gumiharangjait, majd elöl lengéscsillapítókat. Az ajtók sarkain és a padlólemezen levő lyukakat befoltozták. Az üléskárpitok a huzat alatt gyári állapotban maradtak meg, és a műszerfal is megúszta a repedéseket, de a lökhárítókat festeni kellett.

Csupa alu a motor, főtengelye három csapágyon forog. Pierburg porlasztó eteti; a 135-ös sorozat ugyanekkora motorja 58 lóerős volt
Csupa alu a motor, főtengelye három csapágyon forog. Pierburg porlasztó eteti; a 135-ös sorozat ugyanekkora motorja 58 lóerős volt

Az utastér szűk, a műszerezettség jó, de a szürkésbarna anyagok lehangolók, és a részletek kidolgozása sem magas színvonalú (a fordulatszámmérő helyén óra ül). Az ülések tömete feszes, az első lábtérrel nincs gond, de széltében szűk a Favorit. A csupa könnyűfém felépítésű 1,3-as alapjárata kerregős, főleg a nyomórudas vezérlést hallani, a hangszigetelés kifejezetten gyenge. A váltó karja hosszú utakon, de könnyen jár, a fokozatok hosszúak, a második akár 70 km/óráig, a harmadik 90-ig is elhúzatható. 60-nál már jöhet a negyedik, és az ötödiket is elviseli a motor már 70 körül. A 63 ló és a könnyű karosszéria jó partner a gyorsulásban, 100-ig egészen dinamikus a gyorsulás, és a rugalmasság sem rossz. 110 km/óránál már hangos a szél, süvítenek az ajtótömítések, de még csak alig kell megemelnünk a hangunkat a beszélgetéshez. A 130 már egy másik világ: ordít a motor, és a padlóban, a kezelőszervekben zavaróvá nőnek a vibrációk. Az egyenesfutás nagyon jó, kanyarokban billeg, és érezhetően alulkormányzott is a Favorit, a kormány holtjátéka minimális. Szervó nincs, de még parkoláskor sem nehéz forgatni. Az egyszerű futómű hangolásával állítólag a Porsche mérnökei is foglalkoztak, talán nem eleget. Feszes és ráz, az érzékeny és finoman adagolható fék hatása ellenben nagyon jó, és a tartós terhelést is bírja.

Megjelenésekor a béketábor egyik legmenőbb, legkívánatosabb, már-már nyugati autója volt, de igazából nem ütötte meg a kapitalista konkurensek szintjét. Könnyű vezetni, ma sem kín vele a közlekedés, átlagfogyasztása pedig 8 l/100 km alatti, de különösebb élményeket – a finoman érlelődő veteránhangulaton kívül – nem szabad tőle várni.

PAL gyártmányú a műszeregység
PAL gyártmányú a műszeregység

A vendégcikk szerzője Az Autó szaklap.

Címlapról ajánljuk

Minden bizonytalan Vlagyimir Putyin körül, csak találgatnak a hírszerzők

Belső hírszerzési források és kormányzati tisztségviselők között nincs egyetértés Oroszország távlati katonai céljait illetően. Míg egyes jelentések szerint Vlagyimir Putyin továbbra is igényt tart egész Ukrajnára, addig a hírszerzési igazgató szerint Moszkva elkerülné a közvetlen konfliktust Európával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások, fontos orosz csomópontot ért támadás – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások, fontos orosz csomópontot ért támadás – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Az Ates ukrán partizáncsoport szabotázst hajtott végre egy vasúti csomópontnál, amely az orosz hadsereg ellátása szempontjából is kulcsfontosságú. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×