Janisz Varufakisz, a magát „imbolyó marxistának” nevező volt görög pénzügyminiszter új könyve a Technofeudalizmus címet viseli. Elmélete pedig az, hogy immár nem földesurak szednek bért a jobbágyoktól, hanem a technológiai cégek viselkednek földesúrként a felhasználói jobbágyok tömegével szemben.
Talán ennek lehet a példája, hogy a nyugati világban meghatározó Amazon csomagküldő, video- és zenesurgárzó, valamint felhőtárhely-szolgáltatóról kiderült:
egy titkos algoritmussal toldott itt-ott hozzá az áraihoz, amivel extra egymilliárd dollárt keresett.
Úgy tűnik, hogy a cégnek van humorérzéke: a neki szörnyen sok pénzt hozó programot a Loch Ness-i szörnyről nevezte el: Nessie projektnek.
Mindez az amerikai pénzügyi felügyelet, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) által kiadott adatokból derült ki. A hatóság a versenyszabályok megszegése miatt folytat eljárást a technológiai óriáscéggel szemben. A felügyelőszerv és több, mint egy tucat amerikai szövetségi állam ügyészei szeptemberben perelték be a vállatot azzal, hogy „illegális monopóliumot” tart fent.
A vádak között szerepel, hogy az Amazon „eltemette” platformján a listázott termékek között a kisebb kereskedőktől származó olcsóbb ajánlatokat és drága díjakat szabott meg a platformját használó kereskedőknek, hogy felpumpálja termékeik árát.
Emellett a vádirat korábbi verziója szerint a Nessie nevű algoritmus megemelte az Amazonon a termékek árát, majd figyelte, hogy a rivális cégek – például Amerikában a Target áruházlánc – követte-e őket. Ha nem, akkor az algoritmus visszaállította a termék eredeti árát. Ha igen, akkor fenntartotta a magasabb árakat és ezzel keresett extra egymilliárd dollárt.
Jelentések szerint a vállalat 2019-ben leállt a Nessie használatával, de a hatóság szerint többször is mérlegelte, hogy újra bekapcsolja. A céget azzal is vádolják hogy az erről szóló kommunikációt megsemmisítették – erre a Signal üzenőapplikáció „eltűnős üzenet” funkcióját használták.
A héten a per újabb fejezeteként kiadták a vádpontoknak a korábbinál kevésbé szerkesztett változatát (a korábbi verzióban sok részletet feketével áthúztak). Tim Doyle, az Amazon szóvivője azt állította, hogy szélsőségesen félreértelmezik a Nessie működését, amikor azt állítják, hogy az „versenysértő volt és igazságtalan módon megemelte a vásárlók által fizetendő árakat”.
„A Nessie célja az volt, hogy ne legyen fenntarthatatlan az a politikánk, amikor versenytársaink áraihoz igazítottuk a sajátjainkat”, azaz hogy ne csökkenjenek olyan alacsonyra az árak, hogy az veszteséges legyen.”
A hatóság szerint azonban nem csak az algoritmussal ügyeskedett a cég: a vád szerint Jeff Bezos, az Amazon főnöke utasította embereit, hogy tegyenek ki „szemétnek” minősülő reklámokat, hogy milliárdokat keressenek a reklámtevékenység fokozásával. A cég szóvivője ezt megintcsak elutasította, azt álítva, hogy az Amazon reklámjai a leginkább testreszabottak a világon.