Fokozatosan adagolta a nyaraláshoz kapcsolódó kellemetlen híreket a brit kormány a polgároknak. Először a spanyolországi szabadságot lehetetlenítették el szinte teljesen, amikor közölték: karanténba kell mennie az onnan visszatérőknek. Később feltették a piros listára Belgiumot és Franciaországot is, ahová a Csalagúton vagy kompon tudnak autóval vagy gyalog átruccanni a britek.
Mindez érdekes jelenségekhez vezetett a nyaralni vágyók körében. Augusztus közepén, egy nappal a francia, holland, belga és más utakat érintő korlátozások után megugrott a lekötött belföldi nyaralások és külföldi magánrepülős utak száma.
Az egyik oldal, ahol hétvégi házakat és villákat lehet bérelni,
egy nap alatt 25 százalékos forgalomnövekedésről
számolt be. Ennek részben az is az oka, hogy a betervezett franciaországi út lehetőségét feladók kétségbeesetten kezdtek hazai nyaralási lehetőségeket keresni.
A „nyaralás” szó értelme is kitágult – a Hoseasons nevű oldalon 233 százalékkal ugrott meg az októberi foglalások száma, az árak pedig a keresletet követve 18 százalékkal emelkedtek.
A Franciaországból hazatérőkre bevezetett karantén előtti napon megemelkedett a magánrepülőgép-foglalások száma is.
„Totálisan pörög az üzlet”
– mondta a PrivateFly nevű szolgáltató képviselője. A cég arról számolt be, hogy a hazafelé igyekvő britek miatt háromszorosára ugrott a keresések száma. Egy 6-8 fős magángép 10-12 ezer fontért repítette haza a briteket, egy Máltáról induló magángép pedig 20 ezer fontba került – írta a Financial Times.
Megnőtt azoknak a száma is, akik valamilyen, még „zöldnek” számító turistaparadicsomban akarnak nyaralni, és oda inkább magángépen utaznának. A Telegraph című lap szerint különösen azok bérelnek magángépet, akik idáig a British Airways vagy az Emirates légitársaságok első osztályán utaztak.
Giles Vickers-Jones, a SHY Aviation nevű magánrepülőcég alapító-elnöke azt mondta, hogy az idén nyáron duplájára ugrott a náluk lekötött utak száma.
„Az emberek a magángép nyújtotta biztonságra vágynak, és tudni akarják, hogy alaposan kitakarítják és fertőtlenítik a gépet, amit meg is teszünk” – mondta. A chartercég luxusszállodaláncokkal, a Miamiben taláható Setai-jal, az Anantarával és a Four Seasonsszell lépett partnerségre.
Ha az ember
Nagy-Britanniából az ausztriai Innsbruckba vágyik, 53 ezer fontért
köthet le egy magánrepülős-luxusautós utat. Lehet repülni a Maldív-szigetekre és a karibi Szent Vincentre vagy akár Tanzániába is.
Egy másik magánrepülős cég, az Air Charter Service szerint júliusban 44 százalékkal ugrott meg a náluk első ízben vásárló ügyfelek aránya. Mivel most már a LearJetek és más kisgépek nem üresen térnek vissza, hanem visznek és hoznak is utasokat, 5-10 százalékkal estek az árak. A "legolcsóbb" utak így már ötezer fontba kerülnek.
Bár a pandémia idején nyaralásra vágyók többsége ezt még így sem tudja kihasználni, „álmodni azért lehet” – jegyzi meg a Telegraph.