eur:
392.34
usd:
365.67
bux:
66772.22
2024. április 26. péntek Ervin
Egy nő leadja szavazatát a szlovákiai parlamenti választáson a felvidéki Óbáston 2016. március 5-én. Megközelítőleg 4,4 millió választópolgár 23 politikai pártra és mozgalomra, illetve azok közel 2900 képviselőjelöltjére adhatja le voksát.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

Így választanak majd Szlovákiában

Három és fél héttel a szlovákiai parlamenti választások előtt már meg kellett kapniuk a jelöltlistákat a választóknak. Ha ez mégsem történt meg, akkor az önkormányzathoz fordulhatnak. Az egyfordulós voksoláson a választók nem egy konkrét jelöltre, hanem egy pártlistára adják le a szavazatukat.

Szlovákiának arányos választási rendszere van, ezért a voksolás egyfordulós. A választójogi törvény értelmében a Szlovák Köztársaság egész területe egy választási körzetet alkot, melyben a választók nem egy konkrét jelöltre, hanem egy pártlistára adják szavazatukat.

A parlamenti mandátumokért így elsősorban nem személyek, hanem pártok versengenek. A mandátumot a pártok a leadott szavazatok arányában nyerik el.

A pártoknak és pártkoalícióknak legkésőbb 90 nappal a választások előtt le kell adniuk a listájukat a választási bizottság jegyzőjének. A bejutási küszöb

  • az önállóan induló pártoknak 5 százalék,
  • két vagy három pártból álló pártszövetségeknek 7 százalék,
  • négy vagy több pártból álló pártszövetségeknek 10 százalék.

Állami támogatásban később a legalább 3 százalékot elérő pártok részesülnek. A választáson való induláshoz a pártoknak letétbe kell helyezniük 17 000 eurót. A pártok 3 millió eurót költhetnek a kampányra, melyről transzparens számlát kell vezetniük.

A szavazásra és a szavazatok számlálására a községek polgármesterei választási körzeteteket hoznak létre, és kijelölik a választási helyiségeket. A törvény szerint egy szavazási körzetre arányában ezer választónak kell jutnia.

A választáson preferenciális szavazás folyik, azaz a választók rangsorolják a jelölteket. A pártlisták közül egyet kell kiválasztani, és azon legfeljebb négy nevet be lehet karikázni. Ha valamelyik jelölt nevét legalább az összes pártszavazat 3 százalékát elérő számú választó bekarikázta, akkor az illető a saját pártja listájának az elejére ugrik. Több előreugró jelölt esetén a kapott karikák száma alapján állítanak fel sorrendet. Ha nem szerepelnek karikák a szavazólapon, akkor az automatikusan a lista első 4 jelöltjéhez számít.

A pártlistára leadott szavazat akkor is érvényes, ha a karikázást elrontja a szavazó.

Szavazásra jogosult minden szlovák állampolgár, aki a választás napjáig betölti 18. életévét. A külföldön tartózkodó szlovák állampolgárok szavazatukat postán küldhetik el. Nekik legkésőbb 35 nappal a választások napja előtt kézbesítenek a külföldi tartózkodási helyre egy lepecsételt borítékot a szavazólapokkal, a választási útmutatóval és egy felcímzett válaszborítékkal. A levélszavazatoknak legkésőbb a választások napja előtti utolsó munkanapig, azaz 2020. február 28-ig kell beérkezniük.

Körülbelül 300 ezer szlovák állampolgár él tartósan külföldön, közülük 30-50 ezer fő magyar nemzetiségű.

A parlamenti választás 2020. február 29-én lesz, összesen 25 párt és politikai mozgalom indul. Összesen 150 mandátumot osztanak szét. A választás lebonyolításának költsége meghaladja a 12,6 millió eurót. Szlovákia történetében ez lesz a nyolcadik parlamenti választás, a választásra jogosult polgárok száma pedig több mint négymillió.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
A magyar vállalkozásoknak is van esélyük terjeszkedni regionálisan

A magyar vállalkozásoknak is van esélyük terjeszkedni regionálisan

Április végén rendezték Bukarestben a harmadik éves közép- és kelet-európai (KKE) regionális üzleti csúcstalálkozót. A konferencia a legsikeresebb magyar, bolgár és román vállalkozók és felsővezetők példáin keresztül mutatta be, hogyan teremthetnek a vállalkozások erős alapot a működésük nemzetközi kiterjesztéséhez, kihasználva a régió belső előnyeit, valamint előnnyé alakítva a felmerülő kihívásokat. A felszólalók egyetértettek abban, hogy a magyar és regionális vállalatok közép-kelet-európai piacokon való terjeszkedésének útja lényegében a globalizáció stratégiai megközelítését foglalja magában.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×