A francia hadügyminiszter június 15-én még meglehetősen bizakodóan nyilatkozott az Egyesült Arab Emírségekkel zajló tárgyalások kapcsán, úgy vélve, hogy a hatvan darab, egyenként mintegy 45 millió euróba kerülő Rafale harci gép eladásáról szóló szerződést a felek hamarosan aláírják. Ami akkor azért keltett meglepetést, mert néhány nappal korábban az üzlet végleg kútba esni látszott, a sejkség vezetői ugyanis váratlan műszaki igényekkel álltak elő, nagyobb teljesítményű motorokat és radarokat követelve a franciáktól.
A dolgok nem egészen tíz nappal Hervé Morin bejelentését követően vettek váratlan fordulatot, június 26-án a Le Figaro ugyanis arról adott hírt, hogy az Emírségek vezetése izraeli technológiát használva igyekszik bebiztosítani magát egy esetleges iráni támadás ellen. A hírrel Franciaországban gyakorlatilag senki sem foglalkozott, az arab világban azonban óriási felháborodást váltott ki, annál is inkább, mivel hivatalosan Abu Dzabi és Izrael között nincs diplomáciai kapcsolat.
Egy magas rangú francia katonatiszt szerint az Emírségek trónörököse a hír megjelenése után azt mondta, hogy Serge Dassault a Le Figaro tulajdonosaként a cikkel "hátba döfte" őt, ezért a Rafale-okról többé nem hajlandó tárgyalni. Szándéka komolyságát az is jelezte, hogy szeptemberben műszaki információkat kért az amerikaiaktól az F18 Super Hornet típusú harci gépről. Legalábbis ezt állítja a katonai kérdésekre szakosodott amerikai Defense News című folyóirat.
A csak október elején nyilvánosságra került fejlemények jelentőségét a francia vezetők egyelőre igyekeznek kisebbíteni, mondván, az Emírségek részéről mindez csupán "apró hangulatváltozás", amely nem tart sokáig. A dörzsöltebbek pedig egyenesen úgy vélik, hogy Abu Dzabi ezzel a "zsarolással" akarja elkérni, hogy a franciák saját zsebből finanszírozzák az általuk kért, kifejezetten költséges műszaki módosításokat.
A Dassault-nak mindenesetre óvatosan kell manővereznie, hiszen a többfeladatú Rafale-okat nehezen tudják külföldön értékesíteni. Az első igazán nagy üzletet egyébként tavaly hozták össze Brazíliával, akkor Nicolas Sarkozy és Lula elnök harminc gép eladásáról írt alá szerződést, amivel egyébként a brazil hadsereg vezetésének egy része a mai napig nem ért egyet.
A kecskeméti gyorshajtó kapott egy 468 ezres csekket, aztán még valamit