Egyre több részlet derül ki a Times Square-i merénylőről - így egy olyan felvétel is előkerült, amelyen tűzijátékokat vásárol egy pennsylvaniai üzletben. Szakértők elmondták, hogy a főleg papírból és hullámpapírból álló M88 tűzijáték még csomóba kötve sem tud nagy kárt okozni. "Ezzel még egy dinnyét sem tudott felrobbantani" - mondta az üzlet tulajdonosa.
Faisal Sazad közvetlenül azután próbálkozott a robbantással, hogy több hónap után visszatért Pakisztánból az Egyesült Államokba. A 30 éves férfi három nappal a tervezett merénylet előtt egy főpróbát is tartott - mondták el a nyomozók, akikkel Sazad eddig együttműködött.
A hatóságok szerint a merényletet márciusban kezdte el tervezni a férfi, míg hírügynökségek azt írták nem tudni, mennyiben igaz az az állítása, hogy Pakisztánban kiképzést kapott. A New York Times szerint ugyanakkor egyre több a bizonyíték arra, hogy a pakisztáni táliboknak igenis közük lehetett az akcióhoz.
A lap szerint a csoport "ihlette meg és képezte ki" Sazadot, aki a pakisztáni légierő egy nyugállományba vonult, magas rangú tisztjének a fia. A nyomozók most próbálják kideríteni, ki adott neki pénzt neki a terepjáróra, és a dubaji repülőjegyre.
Biztonsági szakértők szerint egyre nehezebb megkülönböztetni a Pakisztán törzsi területein működő radikális csoportokat. Azt is elismerik, hogy a CIA robotrepülőgépes bombázásai miatt a pakisztáni tálibokban megnőtt a bosszúvágy, az időnként polgári áldozatokat követelő akciók miatt pedig a civil lakosság körében is megerősödtek az Amerika-ellenes érzelmek.
A New Yorki merényletkísérlet azért is figyelemre méltó, mert Sazad ismerősei elmondták a médiának, hogy mindig is liberális gondolkodású fiatalembernek ismerték, aki nem érzett gyűlöletet Amerika iránt. Középosztálybeli családban nőtt fel, magániskolába járt, majd a helyi elit gyerekeihez hasonlóan egy pesavari egyetemen tanult. Az Egyesült Államokban, ahol tavaly állampolgárságot kapott, pénzügyi elemzőként dolgozott. Tavaly ugyanakkor elveszítette az otthonát, amikor bankja visszavette a házát.
Ezért állt le a Déli pályaudvar