A francia kormány még tavaly decemberben jelentette be, hogy a gazdasági válság ellensúlyozására bevezetett, a tíz évesnél idősebb gépkocsik lecserélését ösztönző ezereurós, mai árfolyamon közel 270 ezer forintos roncsprémiumot január 1-től 700, júliustól pedig 500 euróra csökkenti. És bár az autógyártók azonnal jelezték, hogy saját zsebükből még hat hónapon át a korábbi szinten tartják a támogatást, a megrendelések visszaestek.
A jelenség csak áprilisra vált láthatóvá, az év első három hónapjában forgalomba helyezett gépkocsik számát ugyanis még erősen húzta a roncsprémiumot kihasználni akarók év végi rohama, a megrendeléseket ugyanis az első negyedévben szállították ki. A felbuzdulásnak köszönhetően a 2009-ben eladott autók száma elérte a 2,27 milliót, amire 1990 óta nem volt példa Franciaországban.
A vásárlói érdeklődés visszaesése elsősorban a kisméretű, alacsony fogyasztású autókat érinti, s ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a roncsprémiumot kiegészítő gyártói kedvezményekkel, illetve a környezetvédelmi bónusszal a legnagyobb, olykor a háromezer eurót is elérő kedvezményeket éppen e járgányoknál lehetett elérni.
Az autógyártók országos egyesületének az elnöke a legfrissebb adatokat ismertetve ugyanakkor azt mondta: érezhetően megélénkült a legújabb, közepes kategóriájú gépkocsik iránti kereslet, a kis haszongépjárművek eladási statisztikáit pedig kifejezetten biztatónak tartja.
Ez utóbbiakból ugyanis áprilisban több mint 30 százalékkal többet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, és a számok márciushoz képest is növekedést mutatnak, ami azt jelenti, hogy nem a tavalyról áthúzódó jelenségről van szó. A nehéz-gépjárművek piaca ugyanakkor továbbra is akadozik, igaz, a szakértők biztató jelként értelmezik, hogy áprilisban az eladások 9,4 százalékos visszaesését mérték, ami lényegesen enyhébb a márciusban regisztrált közel 30 százaléknál.
Ezért állt le a Déli pályaudvar