2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Nyitókép: Bergamonews.it

A dinoszauruszok emlősöket is ettek, itt a bizonyíték

120 millió éves fosszílisa szolgáltatja az első ilyen típusú bizonyítékát a dinoszauruszok életmódjának.

Egy kis termetű, tollas dinoszaurusz, úgynevezett mikroraptor fosszíliái mutatták meg, hogy az állat egy kis méretű, nagyjából egérnyi emlőst fogyaszthatott el halála előtt - írja a Sky News.

A Journal of Vertebrate Palaeontology szaklapban publikált eredményekhez fűzött kommentár szerint ez az első bizonyíték arra, hogy a dinoszauruszok emlősöket fogyasztottak.

A mikoraptor mérete egy

macskáéval vagy hollóéval egyezhetett meg,

az állat fáról fára ugrálva vadászhatott.

"Nagyon ritka az olyan fosszília, amely dinoszauruszok emésztő szervrendszerében lévő táplálékot is tartalmaz, ezért minden egyes példa nagyon fontos, hiszen közvetlen bizonyítékot szolgáltat arra, hogy mit ettek a dinoszauruszok. Bár ez az emlős nem lehetett az ember őse, mégis, elképzelhető, hogy néhány ősünk éhes dinoszauruszok eledele lehetett. Ez a maradvány lenyűgöző pillanatról fest képet - az első feljegyzés arról, hogy egy dinoszaurusz emlőst evett - még akkor is, ha nem olyan ijesztő, mint bármi a Jurassic Parkban" - fogalmazott David Hone, a University of London kutatója, a tanulmány első szerzője.

Alex Dececchi társkutató hozzátette: a mikroraptorokkal akár háziállatokként is együtt lehetett volna élni, ha viszont kiszabadultak volna, minden kisállatot lemészárolnak.

A mikroraptorok a mai Kína területének ősi erdeiben éltek, 125-113 millió évvel ezelőtt.

Két lábon jártak, de a szakértők szerint egyes fajok képesek lehettek irányított repülésre is.

A tanulmányban említett fosszíliát először 2000-ben elemezték, de a kutatók szerint a korábbi kutatócsoportnak nem sikerült az emlősállat maradványait felfedeznie a dinoszaurusz belsejében. Mikroraptorok gyomrában találtak már korábban táplálékot, madarat, gyíkot és halat egyaránt. A kutatók szerint azonban nem egyértelmű, hogy a dinoszauruszok vadásztak-e ezekre az állatokra, vagy holtan találták őket és dögként fogyasztották el azokat.

Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Hétfőn 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a Mol, szombattól egy rendkívüli változással még tovább csökkennek az árak itthon. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ez a bejelentés új helyzetet teremt a kiskereskedelmi piacon. A változáshoz valamilyen mértékben várhatóan minden töltőállomás alkalmazkodik majd és árakat csökkent - mondta az InfoRádiónak Grád Ottó.