eur:
389.63
usd:
361.96
bux:
68002.24
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett
Nyitókép: Pexels.com

Tanulságok egy kamasz öngyilkossága után – ezek a jelek, amelyekből olvasni kell

A vajai 16 éves középiskolás diák öngyilkossága számtalan tanulsággal szolgál, a szakember szerint azzal is, hogy nem szabad egyedül hagyni a bajban lévőnek látszó gyermekeket. Székely Zsuzsanna azt is elárulta az InfoRádióban, mi az, ami már baj.

Öngyilkos lett egy 16 éves középiskolás a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Vaján, valószínűleg azért, mert a társai régóta bántalmazták.

Székely Zsuzsanna az Ifjúsági Lelki Elsősegély egyik vezetőjeként nagyon sok, öngyilkosságra készülő fiatal történetét ismeri.

"Az iskolai bántalmazás nagyon el tud hatalmasodni, és nagyon nehéz a kamaszoknak ezzel szembesülni,

különösen azok a kamaszok küzdenek ezzel, akiknek alacsony az önértékelésük, akik esetleg otthon nem kapnak elegendő elismerést, nincs elég önbizalmuk. Ők sokkal nehezebben viselik az iskolai szekálást, cikizést. Nagy szerencse, hogy most már majdnem minden iskolában van szociális segítő, illetve pszichológus, ők megfelelő jelzés után csoportfoglalkozást vagy érzékenyítést tudnak tartani, és egyénileg is tudnak foglalkozni a diákokkal" - részletezte a szakember.

Úgy véli, nagy segítséget jelenthet a segélyvonalak felhívása is, ehhez azonban az szükséges, hogy egyáltalán

képes legyen a gyermek bizalmi kapcsolat kialakítására;

sokszor a problematikus esetek éppen emiatt nem is látnak napvilágot a szükséges időben.

Nagyon sokszor az iskolai bántalmazás a közösségi oldalakra és az online világra is átterjed. Ilyenkor fontos, hogy a fiatal tudja, nincs egyedül, van, akihez fordulhat, akivel megoszthatja, és hogy ez nem normális.

"Alapvető lenne, hogy egy osztályközösségbe beépüljön, hogy egymás cikizése, zaklatása nem normális dolog.

Senkinek nem esik jól, sokszor a bántó sem tudja, hogy mit okoz ezzel, vagy nem gondolja át, hogy más esetben őt is bánthatják."

Rossz tanácsnak tartja, hogy a bántott gyermekek "vegyék fel a kesztyűt"; a zaklatott diáknak fel kell vérteződnie olyan stratégiákkal, hogy hogyan tudja kivédeni a megszégyenítést, illetve hogy az azzal kapcsolatos érzéseiről beszélni tudjon, a környezetnek pedig komolyan kell vennie az ilyen jelzéseket.

Melyek ezek?

  • magányosság (nincsenek barátok)
  • gyakori egyedüllét
  • visszahúzódó egyéniség
  • félve indulás az iskolába.

A szakember aláhúzta, az öngyilkosságot megkísérlők 80 százaléka jelzi valamilyen formában, hogy mire készül, a tévhitekkel ellentétben tehát nem úgy lesz valaki öngyilkos, hogy az adott pillanatban eldönti, hogy megöli magát. Van egy rákészülési idő, napok, akár hetek is.

És vannak konkrétan rákészülési tettek is:

  • kivonulás a közösségi médiából,
  • búcsúzkodás,
  • fontos tárgyak elajándékozása.

Tisztázta, hogy egy ok sosem önmagában oka az öngyilkosságnak, így az iskolai bántalmazás sem lehet kizárólagos előzménye, legfeljebb egy "utolsó csepp", ráadásul a fiatal sohasem meghalni akar, hanem bizonytalan, nem találja a megoldást, nem képes élni egy problémával és nem lát más kiutat.

Ha segítségre van szüksége
Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, tárcsázza a krízishelyzetben lévők részére rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123 telefonszámot, akár mobiltelefonról is!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 6. 04:19
×
×
×
×