Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária
Nyitókép: Pexels.com

A legkisebb mennyiségű alkohol is károsítja az agyat

Nincs az az alkoholmennyiség, amely ne hatna az emberi agyra károsan: még a mérsékelt italfogyasztás is szinte minden területére hatást gyakorol.

Egy 25 ezer ember bevonásával készített, egyelőre szakértői elemzés előtt álló brit kutatás szerint minél több alkoholt fogyasztunk, annál rosszabbul működik az agyunk.

"Az alkoholfogyasztásnak nincs károsodási küszöbe – bármekkora mennyiség rosszat tesz. Az alkohol, úgy tűnik, az egész agyra hatással van, nem csak bizonyos területekre, ahogyan azt korábban gondolták" – mondta a tanulmány vezető szerzője, Anya Topiwala, az Oxfordi Egyetem vezető klinikai oktatója a The Guardiannek.

A kutatásban részt vevő tudósok több mint 25 ezer ember adatait analizálták: életkorukat, nemüket, iskolázottságukat, saját maguk által elismert alkoholfogyasztásukat, agyuk méretének és egészségességének MR-vizsgálattal igazolt képét, betegségeik történetét, valamint memóriatesztek eredményét vették figyelembe megállapításaik kialakításakor. Mint kiderült,

azok esetében, akik nagyobb mennyiségben fogyasztanak alkoholt, a szürkeállományt nem találták annyira sűrűnek, mint a kevesebbet ivóknál.

Az alkohol a szürkeállományt akár 0,8 százalékos mértékben képes megváltoztatni. Ebben az eredményben az egyéni különbségeket és a genetikát már súlyozták.

A 0,8 százalék alacsony számnak tűnik, de az alkohol az agyra gyakorolt hatása ezzel is jóval jelentősebb bármilyen megfigyelt változtatható rizikófaktornál, így a dohányzásnál vagy a testtömegindexnél egyaránt. Az alkoholfogyasztás és a fehérállomány között is széles körű negatív összefüggést találtak. Ezen túlmenően az egyén alapbetegségei, például a magas vérnyomás és a magas testtömegindex, erősítették az alkohol és az agy egészsége közötti negatív összefüggést – állapították meg a kutatók.

Korábbi eredmények azt sugallták, hogy a sör vagy a tömény szeszesitalok fogyasztásával szemben a mérsékelt borfogyasztásnak előnyei is lehetnek: a mostani kutatás ilyesmire nem talált jelet.

A különböző alkoholtípusok esetében ugyanakkora az agyra gyakorolt hatás.

A szerzők szerint a borivás összefüggése a magasabb iskolai végzettséggel és a társadalmi-gazdasági státusszal magyarázhatja a vélt egészségügyi előnyöket. "Ha megnézzük, hogy kik azok, akik mérsékelten isznak, akkor jobban képzett, tehetősebb embereket látunk, akik sokkal jobban teljesítenének egy memóriateszten már csak a státuszuk miatt is" – mondta Topiwala.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Magyar Péter: három évtizede nem látott komplexitású, nehézségű munka zajlik
paks

Magyar Péter: három évtizede nem látott komplexitású, nehézségű munka zajlik

Szombat megkezdődött a két nyolcvanméteres bárka – amelyeket egy-egy 5 tonnás horgonnyal rögzítettek – elsüllyesztése Paksnál a dunai vízszint emelése érdekében. Közben honvédségi helikpoterek betonkockákat emelnek a vízbe. Magyar Péter miniszterelnök, Gacsályi József, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettese és Kádár Pál, a Védelmi Igazgatási Hivatal főigazgatója a helyszínen adott tájékoztatást a művelet részleteiről.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
Európa még éretlen egy valódi atomreneszánszhoz

Európa még éretlen egy valódi atomreneszánszhoz

Európa ismét az atomenergia felé fordul, a politikai szándéknál azonban jóval többre lesz szükség egy esetleges nukleáris reneszánszhoz. A működő reaktorok olcsón és kiszámíthatóan termelhetnek, az új beruházásokat viszont hosszú építkezések és rendszeresen megugró költségek terhelik. Az atom jövőjét így az döntheti el, hogy az EU képes-e újjáépíteni az elmúlt évtizedekben megkopott szakértelmet és beszállítói hátteret, illetve megtalálni a helyét a megújuló energiaforrásokra épülő rendszerben.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×