2024. április 19. péntek Emma

Kiderült, hogy mennyi csillag van az égen - több, mint gondolták

Háromszor több csillag ragyog az égen, mint korábban gondolták - állítja a Nature tudományos szaklapban megjelent friss tanulmány, amely szerint a jelenlegi számítások 3 billiószor 100 milliárdra teszik az univerzumban található csillagok számát.

A korábbi becsléseket pontosítására azért volt szükség, mert a galaxisokat kutató csillagászok szerint a világegyetem leggyakoribb csillagának tekintett vörös törpéből is sokkal több létezik, mint feltételezték.

A csillagok számát korábban a Tejút csillagai alapján számolták, azaz minden csillagrendszerben hasonló számú csillag létezését feltételezték.

Pieter van Dokkum, a Yale Egyetem csillagásza és Charlie Conroy asztrofizikus éppen ennek a hipotézisnek a helyességét kérdőjelezte meg. A kutatók a Földről induló megfigyeléseik alapján minden a galaxist a Tejúthoz hasonló méretűnek vettek és ennek alapján a csillagok számát is hasonlónak tartották.

Az eddig ismert világegyetemben viszont a galaxisok harmada nem spirális, hanem ellipszis alakú, és felépítésük sem egészen olyan, mint a Naprendszert is magába foglaló tejúté.

Dokkumnak a Hawaiin működő Keck teleszkóppal sikerült megfigyelnie, hogy ezek a tojásdad galaxisok tízszer sőt hússzor több csillagot tartalmaznak, mint korábban becsülték. A kutatók általában százmilliárdra teszik a galaxisok számát, és átlagosan százmilliárdra becsülik a galaxisokban található csillagokat is.

Dokkum kalkulációja szerint, ha valóban a tojásdad alakú galaxisok az univerzum galaxisainak egyharmadát adják és ha ezekben a korábbi 100 milliárdhoz képest valóban ezermilliárd és 10 ezer milliárd között van a csillagok száma, akkor összesen nem százezertrillió, hanem 300 ezer trillió csillag ragyog az égen.

Ez valóban egy roppant méretű szám, amelyet egyszerűen csak a 3-as után 23 darab nullával lehet leírni - magyarázta Conroy, hozzátéve, hogy ebben a kalkulációban éppen a számokkal való játék az érdekes, mert a 300 ezer trillió pontosan annyi, mint a Földön élő emberek sejtjeinek összege, azaz átlagosan 50 billió sejt szorozva hatmilliárddal.