eur:
388.45
usd:
360.51
bux:
68568.49
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

A Magyar Nagydíj történetének legizgalmasabb pillanatai

A Hungaroring 1986 óta íródó történelmében annyi fontos vagy éppen izgalmas esemény történt, hogy egy tízes listában szinte lehetetlen összeszedni ezeket. Az InfoRádió mégis megpróbálta - alig két nappal a 2010-es Magyar Nagydíj kezdete előtt.

Az első Senna-Piquet csata 1986-ban

A két brazil, az akkor már kétszeres világbajnok Nelson Piquet és a feltörekvő titán, Ayrton Senna vívták a Magyar Nagydíj első igazi csatáját. Az élről rajtoló Sennát Piquet a 12. körben egészen könnyedén megelőzte, ám a kerékcserék után ismét a fekete-arany Lotus-Renault került az élre. Az 55. körben Piquet újra támadásba lendült, de túl későn fékezett, így Senna maradt az élen. Két körrel később aztán Piquet már nem hibázott, és a célegyenes utáni kanyarban keresztbe csúszva körbeautózta Sennát, és megnyerte az első Magyar Nagydíjat.

Mansell elhagyott kerékcsavarja 1987-ben

Nigel Mansell 1986-ban egy defektnek köszönhette, hogy elveszítette a világbajnoki címért folytatott csatát. Egy évvel később csapattársa, Nelson Piquet mögött 9 pontos hátránnyal állva érkezett Magyarországra. Mansell a Williams-Hondával a pole-ból indulva fölényesen vezette a versenyt, amikor a tévénézők millióinak szeme láttára egyszerűen lerepült az egyik kerékanya az autójáról, és Mansell kiállni kényszerült. Nelson Piquet másodszor is győzött a Hungaroringen, és 18 pontra növelte előnyét a világbajnokságon Mansellel szemben.

Mansell előzése 1989-ben

A Hungaroringről azt tartják, nehéz rajta előzni. Nos, Mansell 1989-ben, immáron a Ferrari versenyzőjeként csupán a 12. helyről várhatta a rajtot, ám a verseny során keresztülvágtatott a mezőnyön, és megérkezett az élen haladó Ayrton Senna mögé. A brazil éppen utolért egy lekörözendő versenyzőt, amikor Mansell kiugrott mögüle, és mindkettejüket egyszerre megelőzte. Ez a manőver lett 1989-ben az év előzése.

Nigel Mansell és Michael Schumacher világbajnoki címe a Hungaroringen

Miután Mansell 1986-ban, 1987-ben és 1991-ben is elbukott egy-egy világbajnoki címet, 1992-ben Frank Williams egy olyan autót adott alá, amivel az első öt versenyt megnyerte, és mire a világbajnokság a 11. versenyével Magyarországra érkezett, Mansell nyolc győzelmének köszönhetően olyan toronymagasan vezetett a világbajnokságon csapattársa, Riccardo Patrese előtt, hogy a Hungaroringen Patrese kiesése után már a második hely is elég volt számára a bajnoki címhez. A Magyar Nagydíj másodszor 2001-ben avatott világbajnokot, amikor a ferraris Michael Schumacher negyedik címét szerezte. Futamgyőzelmével ráadásul utolérte Alai Prost 51 győzelmes rekordját is.

Későbbi világbajnokok első győzelme a Hungaroringen

Három versenyző tudott életében először a Hungaroringen győzni: Damon Hill 1996-ban a Williams-Reanult volánja mögött, Fernando Alonso 2003-ban egy Renault-val és Jenson Button 2006-ban egy Hondával. Mindhárom pilóta néhány éven belül világbajnok is lett.

Damon Hill és Felipe Massa majdnem győzelme

Az 1996-os világbajnok 1997-re elhagyta a Williams istállót, és a versenyképtelen Arrows pilótája lett. Az angol versenyző a Magyar Nagydíjon azonban megvillantotta tehetségét: a harmadik legjobb időt érte el az időmérő edzésen, majd a versenyen Jacques Villeneuve-öt és Michael Schumachert is megelőzve vezette a versenyt, amikor az utolsó körben hidraulikus hiba miatt autója lelassult, és Villeneuve a füvön ( ! ) megelőzte őt. Hill második helye így is torony magasan a legjobb eredménye lett az évadban.

A brazil Felipe Massa szintén az utolsó körökben, szám szerint három körrel a verseny vége előtt esett ki az élről 2008-ban a Hungaroringen, amikor a célegyenesben elfüstölt a motorja. Massa Hill-lel ellentétben így még pontot sem szerezett a versenyen.

Baumgartner Zsolt bemutatkozása 2003-ban

Miután Kesjár Csaba már mehetett három bemutatkozó kört a Hungaroringen egy Forma-1-es autóval a nyolcvanas évek végén, 2003-ban jött el az ideje, hogy a magyar szurkolók hazai pilótának szoríthassanak - a versenyen. Ralph Firman balestete után Eddie Jordan a tesztpilótát, Baumgartner Zsoltot ültette be a sárga autóba. A magyar versenyző motorhiba miatt ugyan nem fejezte be a versenyt, de a következő nagydíjon is indulhatott, 2004-ben pedig az egész szezont végigversenyezte, és pontot is szerezett - első kelet-európai versenyzőként.

Az egyetlen esős verseny - az évszázad versenye

A Hungaroring történetének eddigi egyetlen esős versenyét 2006-ban futották. Räikkönen az élen egy lekörözöttel ütközött, Alonso szintén vezető helyről a kerékcsavarját hagyta el (akárcsak 2009-ben az élről kiállt kerékcsere után), Schumacher a második helyen ütközött Heidfelddel. A futamot végül - életében először győzve F1-es versenyen - Jenson Button nyerte meg. Az már csak hab volt a tortán, hogy a nagydíj után Kubicát kizárták, így Schumacher mégis kapott egy ajándékpontot. A nemzetközi sajtó az évszázad versenyének nevezte a futamot.

Alonso és Hamilton háborúja

Alonso 2007-ben a McLaren csapatnál versenyzett, és valószínűleg ő maga sem hitte, hogy az újonc Lewis Hamilton személyében ilyen komoly ellenfelet kap. Miután az angol az időmérő edzésen nem tartotta be a csapatutasítást, Alonso egyszerűen feltartotta őt a boxban, hogy csapattársa már ne futhasson újabb mért kört. Alonsót megbüntették, Hamilton pedig megnyerte a versenyt, és az év végén kis híján a világbajnokságot is.

Felipe Massa balestete 2009-ben

A 2009-es Magyar Nagydíj időmérő edzésén egy lerepülő rugó fejbe találta a brazil Felipe Massát, aki eszméletét vesztve vágódott egyenesen a gumifalba. A pálya történek legsúlyosabb balesetét elszenvedő versenyző hetekig volt a Honvéd Kórház betege. Tökéletes gyógyulása után idén ismét a rajtrácson láthatjuk, sőt kishiján megnyerte a legutóbbi Német Nagydíjat.

Szerző: Domanits András

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.07. kedd, 18:00
Resperger István ezredes
a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×