Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
használt autó autóvásárlás   Row of cars in a car park.
Nyitókép: northlightimages/Getty Images

A bűvös határhoz közelit itthon a használt autók életkora

Folyamatosan növekszik Magyarországon a személyautó-állomány. Tavaly év végén már csaknem 4,2 millió személyautó futott a hazai utakon, ami 14 százalékkal több, mint 5 éve. A használtautó-import az elmúlt időszakban kevésbé volt képes kielégíteni itthon az igényeket, ezért is élénkült meg a belföldi használtautó-piac – mondta az InfoRádióban a joautok.hu szakértője. Fodor László azt is közölte, hogy itthon folyamatosan nő a személyautók átlagéletkora: míg 2006-ban ez 10 év volt, most már közelít a 16 évhez.

A belföldi személyautó-állomány folyamatosan bővül, már 4,2 millió jármű fut a hazai utakon, míg 2006-ban még csak hárommillió volt. Részben emiatt is történik több adásvétel a hazai piacon. A másik ok pedig az, hogy nagyon sok adásvétel elmaradt az elmúlt három-négy évben, részben a Covid miatt, részben az autógyártási és -szállítási problémák miatt. És mivel új autót kevesebben vettek Nyugat-Európában és itthon, ezért az általuk leadott használt autók száma is kevesebb – sorolta az InfoRádióban Fodor László, a joautok.hu szakértője. Hozzátette: mivel az elmúlt egy-másfél évben helyreállt az újautó-ellátási lánc, a hazai használtautó-piac is megmozdult, nagyon sokan most pótolják be a korábban elmaradt autóvásárlásaikat.

Elakadt viszont a használt autók importja. Ez részben a forint árfolyama miatt történt, ha ugyanis magas az árfolyam, akkor kevésbé érdemes külföldről autót behozni. A másik oka pedig az, hogy az elmúlt három-négy évben Nyugat-Európában is kevésbé akarták eladni az autóikat az emberek, tovább tartották egy-két évvel, ezért sokkal kevesebb autó került a nyugat-európai használtautó-piacra, ami pedig a piacra került, az is drágább volt – mondta. Ezek együttes hatása erőteljesen visszafogta a magyarországi használtautó-importot, ami két éve stagnál, a három évvel ezelőttihez képest a harmadával csökkent.

A belföldi használtautó-állomány átlagéletkora a 2006-os 10 éves korról tavaly fölment 15,8 évre. A szakértő szerint

elképzelhető, hogy idén év végére a bűvös 16 éves átlagéletkort is el fogja érni a hazai személyautópark.

Ebben persze annak is szerepe lesz, hogy az újautó-eladások száma miként alakul, mert 2005-ben például 200 ezer új autót adtak el, míg tavaly csak 107 ezret, és az egész autópark utánpótlása elsősorban az új autók eladásával valósul meg, csak másodsorban a használtautó-importtal.

Importálni általában átlagosan tízéves autókat szoktak, vagyis ezek csak kis mértékben tudják javítani a hazai 16 éves járműpark átlagéletkorát. Fodor László rámutatott még, hogy a gazdát cserélő személyautók 61 százaléka legalább 15 éves, és a 20 évet meghaladó autók részaránya is 37 százalékot tesz ki.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×