eur:
406.46
usd:
385.97
bux:
77766.32
2024. november 15. péntek Albert, Lipót
használt autó autóvásárlás   Row of cars in a car park.
Nyitókép: northlightimages/Getty Images

A bűvös határhoz közelit itthon a használt autók életkora

Folyamatosan növekszik Magyarországon a személyautó-állomány. Tavaly év végén már csaknem 4,2 millió személyautó futott a hazai utakon, ami 14 százalékkal több, mint 5 éve. A használtautó-import az elmúlt időszakban kevésbé volt képes kielégíteni itthon az igényeket, ezért is élénkült meg a belföldi használtautó-piac – mondta az InfoRádióban a joautok.hu szakértője. Fodor László azt is közölte, hogy itthon folyamatosan nő a személyautók átlagéletkora: míg 2006-ban ez 10 év volt, most már közelít a 16 évhez.

A belföldi személyautó-állomány folyamatosan bővül, már 4,2 millió jármű fut a hazai utakon, míg 2006-ban még csak hárommillió volt. Részben emiatt is történik több adásvétel a hazai piacon. A másik ok pedig az, hogy nagyon sok adásvétel elmaradt az elmúlt három-négy évben, részben a Covid miatt, részben az autógyártási és -szállítási problémák miatt. És mivel új autót kevesebben vettek Nyugat-Európában és itthon, ezért az általuk leadott használt autók száma is kevesebb – sorolta az InfoRádióban Fodor László, a joautok.hu szakértője. Hozzátette: mivel az elmúlt egy-másfél évben helyreállt az újautó-ellátási lánc, a hazai használtautó-piac is megmozdult, nagyon sokan most pótolják be a korábban elmaradt autóvásárlásaikat.

Elakadt viszont a használt autók importja. Ez részben a forint árfolyama miatt történt, ha ugyanis magas az árfolyam, akkor kevésbé érdemes külföldről autót behozni. A másik oka pedig az, hogy az elmúlt három-négy évben Nyugat-Európában is kevésbé akarták eladni az autóikat az emberek, tovább tartották egy-két évvel, ezért sokkal kevesebb autó került a nyugat-európai használtautó-piacra, ami pedig a piacra került, az is drágább volt – mondta. Ezek együttes hatása erőteljesen visszafogta a magyarországi használtautó-importot, ami két éve stagnál, a három évvel ezelőttihez képest a harmadával csökkent.

A belföldi használtautó-állomány átlagéletkora a 2006-os 10 éves korról tavaly fölment 15,8 évre. A szakértő szerint

elképzelhető, hogy idén év végére a bűvös 16 éves átlagéletkort is el fogja érni a hazai személyautópark.

Ebben persze annak is szerepe lesz, hogy az újautó-eladások száma miként alakul, mert 2005-ben például 200 ezer új autót adtak el, míg tavaly csak 107 ezret, és az egész autópark utánpótlása elsősorban az új autók eladásával valósul meg, csak másodsorban a használtautó-importtal.

Importálni általában átlagosan tízéves autókat szoktak, vagyis ezek csak kis mértékben tudják javítani a hazai 16 éves járműpark átlagéletkorát. Fodor László rámutatott még, hogy a gazdát cserélő személyautók 61 százaléka legalább 15 éves, és a 20 évet meghaladó autók részaránya is 37 százalékot tesz ki.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Dánielisz Ágnes: a koronavírus mellett rengeteg más kórokozó is fertőz most, de az influenza nem

Dánielisz Ágnes: a koronavírus mellett rengeteg más kórokozó is fertőz most, de az influenza nem

Harminc százalékkal emelkedett a légúti fertőzés tüneteivel orvoshoz fordulók aránya múlt héten. A betegek mintegy tizenkét százaléka covidos, az influenza egyelőre elhanyagolható mértékben van jelen - mondta az InfoRádióban a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ Járványügyi és Infekciókontroll főosztály vezetője.

Orbán Viktor: Szerbia a legfontosabb ország a magyar biztonság szempontjából

A magyar biztonság szempontjából Szerbia a legfontosabb ország, ezért újabb magyar-szerb beruházásokat határoztak el a kőolajszállítás, a gázszállítás, a villamosvezeték-építés, a földgáz-kereskedelem és a földgáztárolás kérdésében, valamint megállapodtak a Röszke-Horgos határátkelőhely modernizálásáról is - közölte Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön, a magyar-szerb stratégiai együttműködési tanács ülése után.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.15. péntek, 18:00
Hegedűs Éva
a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×