Infostart.hu
eur:
385.71
usd:
328.56
bux:
109761.83
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Christian Lindner, a német liberális Szabad Demokrata Párt (FDP) elnöke és kancellárjelöltje az ARD német országos közszolgálati televízió egyik műsorában Berlinben 2021. július 25-én.
Nyitókép: MTI/EPA/Clemens Bilan

A pénzügyminiszter hajthatatlan - Végéhez közeledik a kilenceurós közlekedési korszak Németországban

Augusztus 31-én vége a kedveznényes közlekedésnek Németországban. A kilenceurós országos bérlet megszűnik. A tartományok hasonló kedvezményes folytatást követelnek. Christian Lindner pénzügyminiszter ellenáll, szerinte másra kell a pénz.

Az egész országra szóló kedvezményes bérletet a nyári hónapokra, júniusra, júliusra és augusztusra vezették be. Az a helyi közösségi közlekedés mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes, igaz, a vonaton csak a másodosztály vehető vele igénybe.

A cél a bérlet bevezetésével az volt, hogy részben ellensúlyozzák az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború miatt emelkedő energiaárakat. Az engedmény felettébb nagyvonalúnak számított, amit jelez, hogy Berlinben például 86 euróba került a havi bérlet a helyi közlekedési vállalatnál.

Ugyanakkor nem titkolt törekvés volt az is, hogy lehetőség szerint valamelyest visszaszorítsák a nyári hónapokban virágzó gépkocsiforgalmat és ezáltal a benzinfogyasztást is.

Bár a hivatalos statisztika még nem készült el, egyedül júniusban a kedvezményes bérletet több mint 30 millióan vették igénybe.

Némelyest csökkent a gépkocsiközlekedés, az utazók elsősorban a vasutat vették igénybe.

Augusztus végéhez közeledve a tartományok most azzal álltak elő, hogy vagy a kilenceurós rendszer maradjon érvényben, vagy legalább megközelítően kedvezményes utazást biztosítsanak. Egyesek közülük kilátásba helyezték azt is, hogy mindehhez saját pénztárcájukból is hajlandók hozzájárulni.

Mások viszont arra várnak, hogy a szövetségi kormány legyen a kezdeményező, abból indulva ki, hogy "aki rendeli a zenét, az fizet".

Bajorország például azon a véleményen van, hogy mindent a központi kormánynak kellene fizetnie. A bajor közlekedési miniszter szerint az ukrajnai orosz háború okozta mostani rendkívüli helyzetben az emberek számára minden további tehermentesítést a kormánynak kell finanszíroznia.

Felmerült annak lehetősége is, hogy egymáshoz közel fekvő tartományok fognának össze, és egyfajta regionális bérletet biztosítanának.

De korábban szóba jött még egy 365 eurós éves bérlet vagy egy 29 eurós havi bérlet bevezetésének lehetősége is.

A szabaddemokrata pénzügyminiszter, Christian Lindner azonban egyelőre hallani sem akar semmilyen folytatásról. "A költségvetés tervezetében ehhez most nem áll rendelkezésre semmilyen eszköz" - hangoztatta a a miniszter.

Szerinte minden egyes eurót, amit a kedvezményes közlekedésre biztosítanának, máshonnan kellene elvonni.

"Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a grátiszmentalitásnak helye van a közlekedésben" - fogalmazott a miniszter.

Lindner szerint a kilenceurós bérlet nem kedvezett a vidéken élőknek.

Nem fair, hogy azok finanszírozzák a kedvezményes közlekedést, akik vidéken nem egy vasútállomás közelében laknak, és az autó használatára utaltak.

Kompromisszum egyelőre a láthatáron sincs.

Értesülések szerint a központi kormány közlekedési minisztere a hét végén konzultál tartományi kollégáival.

Címlapról ajánljuk
Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Vegyesen zárt Amerika

Vegyesen zárt Amerika

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is bizonytalan hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Erre reagálva nagy esésben van A Brent olaj ára, már 2021 eleje óta nem látott szitnen van a jegyzés. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot ralizik a 4iG árfolyama miután kiderült, hogy Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke. Amerikában kisebb esést jeleznek az indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×