A jelentés - amelyet szombaton este ismertetett Nyikolaj Kutyin, a Rosztehnadzor elnöke, és amelyet vasárnap ismertettek részletesen a hírügynökségek - rámutatott: a több mint 70 ember életét kioltó baleset tulajdonképpeni kiváltó oka egy tűz volt, amely a Bratszki vízi erőmű kommunikációs vonalán tört ki előző este, s amely miatt az erőmű kiesett a hálózatból. Ezért a hálózatot szabályozó központi kapcsolóteremben a Szajan-Susenszki erőműre terhelték a rendszer szabályozásának 100 százalékát az addigi 20 százalék helyett. Vagyis jelentősen meg kellett növelni a teljesítményt, de az erőmű részegységeit nem úgy tervezték, hogy erre alkalmasak lettek volna.
Mivel a Szajan-Susenszki erőműben már sokszor történt ilyen, s a második részegységben rendszeresen léptek fel vibrációk, az anyag egyre inkább elfáradt. A jelentés szerint a beleset előtti órákban a második részegységnél legalább hat alkalommal nőtt a vibráció a normális szint négyszeresére.
Emellett a karbantartás is súlyos kívánnivalókat hagyott maga után: például a részegység fedelét rögízítő csavarok is elfáradtak. A vizsgálat kimutatta, hogy 49 közül hat csavaron egyáltalán nem volt anya.
"A baleset előfeltételeinek kialakulása azonban a nyolcvanas évekre nyúlik vissza, s egy sor tervezési, üzemeltetési és karbantartási probléma járult hozzá" - mondta Kutyin. Emlékeztetett rá, hogy a világ egyik legnagyobb vízi erőművét 1963-ben kezdték építeni, de csak 2000-ban adták át, s az átvételi jegyzőkönyvben egyebek mellett az állt: gyors ütemben képződnek repedések a turbinák lapátjain, ezért a turbinákat le kell cserélni.
Az átvételi jegyzőkönyvet Anatolij Csubajsz, az Egységes Energia Rendszer akkori elnöke, az orosz energetika reformjának atyja írta alá, aki az energetikai konszern feldarabolását követően a nanotechnológiával foglalkozó Rosznano állami korporáció elnöke lett. Csubajsz kérdésre elmondta: egyetért a jelentés megállapításaival, de kötelessége volt aláírni a dokumentumot, mert az átvétel időpontjában az erőmű már 20 éve üzemelt, s egy működő, de hivatalosan üzembe nem helyezett erőmű a lehetséges legrosszabb variáns.
Kutyin hangsúlyozta, hogy a műszaki felügyelet csupán a baleset előzményeiben részeseket nevezi meg, a tényleges, esetleg büntetőjogi felelősségről bíróságnak kell dönteni.
Egyelőre azonban nincs hír arról, hogy a jelentésben említett bármely magas rangú hivatalnok, például a tulajdonos RuszGidro elnöke távozna tisztségéből.
Nem tétovázott a rendőr, odavert a csavarkulccsal