Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én. A 400 méter hosszú teherhajó március 23-án az erős szél hatására állt keresztbe Szuezi-csatorna egy szűk szakaszán, és hat napig blokkolta a hajóforgalmat. Egyiptom a mai napon kiadta a március óta a Nagy-Keserű-tó közepén veszteglő teherhajót, miután sikerült megállapodni a kártérítés mértékéről a hajó tulajdonosaival és a biztosítókkal.
Nyitókép: MTI/EPA/Háled el Fiki

Újra megfeneklett egy hajó a világ legfontosabb tengeri csatornájában

A világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonalán a teljes globális kereskedelem 12, a kontlnerek 30 százaléka halad át nap mint nap.

A Hszin Haj Tung 23 nevet viselő hajó blokkolja a forgalmat a csatornán: a Hong Kong-i zászló alatt hajózó 189 méter hosszú konténerhajót 2010-ben építették - írja a Sky News.

A Let Shipping Agency szerint vontatóhajók próbálják elmozdítani, de legalább négy másik szállítóhajó már mögötte vesztegel.

A Szuezi-csatorna a Földközi-tengeren fekvő Port Said és a Vörös-tengeren fekvő Szuez között húzódik. Legkeskenyebb pontján mindössze 200 méter széles, ami már korábban is okozott gondot.

2021-ben az Ever Given hat napra torlaszolta el a csatornát, amikor annak partjába ütközött, mintegy 6 kilométerre északra a déli bejárattól, Szuez város közelében. A hajó a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartott, zátonyra futása káoszt okozott a hajózási ágazatban, amelyet a koronavírus egyébként is nyomás alá helyezett.

A Lloyd's List becslései szerint a megfeneklett konténerszállító hajó óránként 400 millió dollár értékű kereskedelmi forgalmat akadályozott meg. Ugyanezen cég becslése szerint a csatorna napi nyugati irányú forgalmának értéke 5,1 milliárd dollár, míg napi keleti irányú forgalmának értéke 4,5 milliárd dollár.

Azért fut át ekkora forgalom a csatornán, mert használatával nem kel megkerülni Afrika déli csücskét: ez több mint 300 tengeri mérföldet spórol meg a hajóknak.

Januárban több mint 65 ezer tonna Ukrajnából származó kukoricával megrakott konténerszállító hajót futott zátonyra a csatornában.Tavaly augusztusban egy olajszállító tartályhajó is zátonyra futott a csatorna egy egysávos szakaszán, öt órára lezárva azt.

Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×