eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Az ellátási láncok és az állami bevételek is megérzik a sofőrhiányt

A fuvarozási ágazatban tapasztalható munkaerőhiány az ellátási lánc mellett a költségvetés biztonságát és érdekeit is veszélyezteti – véli a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. Az érdekképviseletek szerint a problémát a kormányzatnak is stratégiai kérdésként kell kezelnie, és mielőbb meg kell találni a megoldást.

Európai szinten 40 százalékra rúg a gépkocsivezető-hiány. Magyarországon 2015-ben még hatezer fős létszámhiánnyal kellett megküzdeni, ma az árufuvarozásban és személyszállításban 8-10 ezer főre becsülik a munkaerőhiány mértékét, ráadásul a negatív tendencia folyamatosan növekszik – nyilatkozta az InfoRádiónak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője.

Az 50 évnél idősebb gépkocsivezetők aránya 30-40 százalék körüli, de a 60 év fölöttieké is 15-20 százalék körül mozog, ők pedig zárós határidőn belül nyugdíjba fognak menni, az utánpótlást viszont „nagyítóval” kell keresni, tehát a huszonéves korosztály – jelen körülmények között – nem fogja tudni pótolni a nyugdíjba vonuló, vagy szakmát elhagyó gépkocsivezetőket – tette hozzá Árvay Tivadar.

A KSH adatai szerint a szállítás és raktározás 5,6 százalékkal járul hozzá a magyar GDP-hez, ezen belül a piacvezető 110 hazai vállalkozás hozzájárulása 1,5 százalék. A szakmai szervezetek számításai szerint egy gépkocsivezető után évente mintegy 4,2 millió forint a költségvetés adóbevétele,

a hiányzó 8-10 ezer fővel ez hozzávetőleg 32 milliárdos adóbevétel-kiesést jelent,

részletezte a szóvivő. De arra is felhívta a figyelmet, hogy ha sorfőhiány miatt áll egy jármű, az üzemanyagot sem vesz, útdíjat sem fizet.

Pedig megbízás az lenne, szögezte le a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője, aki szerint az ágazati problémák előbb-utóbb a fogyasztói szintet is elérik. Ha a kapacitásigények nem kerülnek kielégítésre, akkor maga az ellátási lánc kezd, hanem is összeomlani, de hogy lassulni, az egészen biztos – fogalmazott Árvay Tivadar –, tehát

bizonyos termékek, bizonyos időszakokban nagy késésekkel fognak megérkezni az üzletekbe, raktárakba, az olyan helyszínekre, ahova megrendelték őket.

Az érdekképviseletek szerint a munkaerőhiány mérséklése érdekében a gépjárművezető-képzést állami finanszírozás mellett be kellene építeni a felnőttképzési rendszerbe. A napi díjak emelése is az egyéb juttatások pedig a munkaerő elvándorlás gátolnák meg. Úgy vélik, béremelés, a szociális biztonság és a munkakörülmények javítása révén haza lehetne csábítani a külföldön dolgozó magyar gépkocsivezetőket.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×