eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pexels.com

Új veszély leselkedik a légi közlekedésre a pandémia után

A járvány miatt sok pilóta hagyta el a pályát, vagy vonult nyugdíjba, ezért a turizmus újraindulásával globális pilótahiány alakulhat ki – mondta az InfoRádiónak az Airwin Repülőiskola igazgatója.

A légi közlekedést sokkhatásként érte világszerte a pandémia kirobbanása, hiszen mindkét alapvető forrása, úgy mint a turizmus és az üzleti utazások, az egyik pillanatra a másikra megszűntek. Mindez komolyan hatott a pilótaképzésre is, hiszen ha a légitársaságok a repülőket a földön tartják, akkor sokkal kevesebb pilótára van szükség – sokukat elbocsátották, valamint számos pilótaképző program is félbeszakadt – ismertette az InfoRádiónak Bánki Róbert. Az Airwin Repülőiskola igazgatója arra is kitért, esetükben direkt hatásként az is jelentkezett, hogy a lezárások következtében a külföldi diákok elmaradtak, akik 70-80 százalékát adják a képzésüket. Aki pedig tudott jönni, esetleg magyarországi diák, azt sem tudták mindig képezni, hiszen a gyakorlati órák akadályává váltak az intézkedések, jelesük, hogy például a másfél méteres távolságot nem tudták tartani a pilótafülkében. „Ezért kénytelenek voltunk hónapokra leállni a gyakorlati képzéssel.”

A helyzetre válaszul az Airwin Repülőiskola az elméleti képzéseket a többi oktatási intézményhez hasonlóan online kívánta folytatni, azonban

a pilótaképzésben „ez egy kicsit bonyolultabb”,

mert azt a légügyi hatóság, illetve az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) nagyon szigorúan szabályozza, auditálja folyamatosan, így elsőként engedélyeztetni kellett a hazai Légügyi Hivatallal – magyarázta a szakember, amiben – Bánki Róbert legjobb tudomása szerint – az Airwin úttörő volt Európában. Ennek köszönhetően a szabályok enyhülésével rengeteg – az elméleti oktatásban már részesült – diák csinálhatja a gyakorlati képzést is.

A repülőiskola igazgatója elmondása szerint a légitársaságoknak már a járvány kitörését megelőző egy–másfél évben is komoly kihívást jelentett a pilóták pótlása. Hiszen amellett, hogy a nyugdíjba vonulók állandó feladatot jelentenek, a társaságok növekedése, ezáltal pedig az újabb és újabb gépek forgalomba állítása számos, repülőnként akár 10-12 pilótát is kíván. A pandémia következtében viszont nagyon sok pilótát elbocsátottak, de azoknak is magas a száma, akik önszántukból hagyták el a pályát – sokuk vélhetően örökre –, hiszen a repülési jogosultságaik érvényben tartása rengeteg költséggel jár.

„Tehát a légi közlekedés üteme a járvánnyal erősen megbicsaklott, de előbb–utóbb a növekedési pálya meglesz”

– tette hozzá Bánki Róbert, aki szerint az utánpótlásra egy–két év múlva hasonlóan nagy szükség lesz, mint a Covidot megelőző időkben.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×