A közösségi autómegosztás elterjedésével párhuzamosan már a legtöbb fejlesztő egyetértett abban, hogy feleslegesen sok parkoló építésére vonatkozó követelményeket határoznak meg a rendelkezések, ráadásul a költségeket is nagy mértékben növeli, ha plusz egy szintet kell a mélygarázsban kiépíteni, vagy több felületet lebetonozni a lakópark környékén – emlékeztet a Portfolio.
Jött is a változás a szabályozásban, ám váratlan módon nem lefelé módosították a korábban lakásonként kötelező 1 gépkocsibeállót, hanem felfelé,
így 2021 elejétől már 1,5 beállót kell kiépíteni minden új lakás után.
Ugyanakkor a beálló kialakítása autókra lebontva olyan összegű kiadás a fejlesztőnek, hogy azon az áron nem lenne lakástulajdonos, aki megvenné ezeket, ugyanis
egy új lakóparknál átlagosan 5 millió forintért lehet beállót venni, amit a fejlesztő gépkocsira lebontva 8-9 millió forintért tud megépíteni.
Mínuszos lesz a beálló tekintetében a fejlesztés? – teszi föl a kérdést a gazdasági szakportál, egyben meg is válaszolva: nem teljesen, ugyanis a lakásárak lekövetik a költségeket is, így
a sor végén a vásárlók által fizetett négyzetméterár lesz magasabb.
De nemcsak azoké, akik megveszik a beállót a lakáshoz, hanem mindenkié.
A Portfolio az ügy kapcsán megkérdezte a piaci szereplőket, a fejlesztői érdekképviseleteket, és a döntéshozáshoz közel álló szakértőkkel is egyeztetett. Mindebből kiderült, hogy különböző értelmezések, információk keringenek a kérdésben, és nem egyértelmű, hogy a szabályozás milyen jogokat, kiskapukat, vagy kötelezettségeket róhat az önkormányzatokra, vagy éppen egy fejlesztésre.