A bankok után a mobilszolgáltatók is rájöttek arra: jobban járnak, ha nyilvántartást vezetnek a díjtartozást felhalmozó ügyfeleikről. Január óta létezik az a nyilvántartás, amelyet közösen vezet a T-Mobile, a Pannon és a Vodafone.
A mindhárom szolgáltató által elérhető lista lényege, hogy az egyik cégnél adósságot felhalmozó ügyfél ne tudjon átmenni a másik mobilszolgáltatóhoz.
Új előfizetés vásárlása esetén mindhárom társaság leellenőrzi: az adott ügyfél megbízható-e, rendben befizette-e a kiszámlázott tételeket. Probléma esetén a rendszer az ügyfélszolgálaton automatikusan jelez.
T-Mobile- és Vodafone-eljárás
Ha az ügyfél nem rendezi tartozásait, akkor a T-Mobile-nál először a kimenő, illetve a bejövő hívásait korlátozzák. Mintegy másfél-két hónap telik el addig, míg a számláit nem fizető ügyféllel szemben teljes korlátozást vezetnek be, az ügyfél adatai ekkor kerülnek fel a közös listára.
A tartozás nagyságára vonatkozó kérdésre a Vodafone-nál azt közölték: "tartozik" megjegyzéssel azokat az ügyfeleket tartják nyilván, akik adott napon legalább 5 ezer forintos számla- vagy egyéb tartozás miatt teljes korlátozás alá kerültek.
Emellett a lista "tartozott" címszó alatt azoknak az adatait is tartalmazza, akik számla- vagy egyéb tartozás miatt felkerültek a listára, de adósságukat az elmúlt 12 hónapban már rendezték.
Nehezen átlátható
A nyilvántartást az ügyfelek nem érhetik el, a mobilszolgáltatók levélben értesítik a közös nyilvántartásba bekerülőket. Abban az esetben is levél érkezik, ha az adatokat törölték a listáról.
A banki adóslista rendszere egyre átláthatóbb, és az is nyilvános, hányan szerepelnek a nyilvántartásban, a mobilszolgáltatóknál azonban más a helyzet.
Ezek a cégek ugyanis nem adnak felvilágosítást a díjtartozással rendelkezők számáról. Emellett azt sem tudni, hogy átlagosan mekkora az az összeg, amelyet felhalmoztak a listán szereplő ügyfelek.
A kecskeméti gyorshajtó kapott egy 468 ezres csekket, aztán még valamit