Infostart.hu
eur:
388.99
usd:
331.41
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta

Olajdollárok: milyen sok a nagyon sok?

A világ három legnagyobb olajcége tavaly összesen 81,44 milliárd dollár nyereséget produkált. Ez valamivel több, mint a fele a magyar GDP-nek és egy kicsit kevesebb, mint az Egyesült Államok éves társadalombiztosítási kiadása.

Tavaly 45 dollárról 70 dollárra ugrottak a hordónkénti olajárak. Ez visszafogta a világgazdaság növekedését, szitkozódtak miatta az autósok, de a legnagyobb olajcégek kifejezetten jól jártak.

Egy hét leforgása alatt a három legnagyobb cég is nyilvánosságra hozta 2005-ös eredményeit. Az Exxon Mobil nyeresége 36,16 milliárd dollár volt, a Shellé 22,94 milliárd, a BP-é pedig 22,34 milliárd.

Az Exxon úgy érezte, a hatalmas profit magyarázatra szorul, különösen azért, mert szeretnék
megakadályozni azt, hogy a washingtoni kormány engedjen az egyre hangosabb követeléseknek, hogy vessenek ki különadót az olajmultikra.

A nyereségadatok önmagukban valóban hatalmasak, ráadásul a BP – amely ma hozta nyilvánosságra eredményeit – még azt is közölte, hogy a tavalyi hurrikánok okozta károk nélkül lényegesen magasabb lett volna a profitja.

A hatalmas számokat azonban jórészt az magyarázza, hogy maguk a cégek is óriásiak. Árbevétel-arányosan már egyáltalán nem ilyen kiugróak az adatok: ilyen szemszögből az Exxon 2004-es profitja az árbevétel 9,8 százaléka, szemben például a Citigroup bankcsoprt 15,7 százalékával, a Marlborót (is) gyártó Altria 22 százalékával vagy a Merck gyógyszergyár 25,3 százalékával.

A Fortune 500-as listáját a 2004-es nyereség szerint az Exxon vezette, de az árbevétel-arányos nyereség tekintetében mindössze a 127 helyre futotta.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×