eur:
393.11
usd:
367.78
bux:
67042.09
2024. április 26. péntek Ervin

A gyógyszerreklámnak is vannak súlyos mellékhatásai

Az Egyesült Államokban ismét napirendre került a gyógyszerreklámok betiltásának kérdése, mert több társadalmi szervezet szerint több gondot okoznak, mint amennyi hasznuk van. Persze haszon azért jócskán keletkezik: a portékáikat hirdető gyógyszergyárak pénztáraiban.

A világ nagyobb részén csak a recept nélkül is megvehető, gyakran patikán kívül kapható készítményeket reklámozhatják a gyártók, de az Egyesült Államokban a receptre fölírandó gyógyszerek hirdetése is megjelenhet a képernyőn vagy az újságban. Most ismét fölvetődött, hogy tiltsák be a gyógyszerhirdetéseket, mert az arra költött pénzből a patikaszerek árát lehetne csökkenteni.

A gyógyszerreklám hatalmas üzlet. A gyógyszeripar 2006-ban 4,8 milliárd dollárt költött erre a célra, ami jórészt a kereskedelmi tv-társaságok bevételét gyarapította. A nyomtatott sajtó sem panaszkodik, mivel a hirdetések a legdrágább képes újságokat, folyóiratokat ékesítik és nem csupán az orvosi szaklapokban jelennek meg.

Az amerikai kormányzat illetékesei szerint a reklámok igen jelentős mértékben növelték a gyógyszerek forgalmát, és a reklámozásban valamennyi, egyébként elszánt konkurenciaharcot folytató cég azonos módon igyekszik részt venni. A statisztikák azt is bizonyították, hogy nemcsak a reklámozott gyógyszer eladása emelkedik, hanem valamennyi, hasonló panaszra rendelhető patikaszerből többet lehet értékesíteni.

Az Egyesült Államok Élelmiszert és Gyógyszert Engedélyező és Ellenőrző Hivatala, az FDA a receptre írható készítmények reklámozását 1997-ben engedélyezte. Az igazi kritika ezzel kapcsolatban 2004 októbere óta vált szenvedélyessé, amikor a rendkívül sokfelé hirdetett és milliók által szedett gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapítót, a Vioxx tablettát súlyos mellékhatásai miatt kivonták a forgalomból.

Drágbb gyógyszert kérnek a páciensek

A doktorok egy része is panaszkodik, hogy az előző este látott tévéreklám után betegek kérik receptre az új - és többnyire a korábbiaknál drágább - tablettát. Noha a gyógyszergyárak igyekeznek az orvosokat is mielőbb informálni új szereikről, gyakori, hogy a betegek korábban hallanak valami, frissen forgalomba kerülő kezelésről, mint kezelőorvosaik.

A reklámok kétségtelenül hozzájárultak a gyógyszerárak emelkedéséhez is az amerikai patikákban. A hatóságok adatai szerint 2006-ban a gyógyszerárak 3,5 százalékkal nőttek, részben az új, drágább szerek forgalomba kerülése miatt, de azért is, mert mind több az idős ember, akinek ilyen kezelésre van szüksége. Ebben az évben a biztosítók, a betegek és az amerikai egészségügy állami hivatalai, a Medicare és a Medicaid receptköteles gyógyszerekre 216 milliárd dollárt költöttek, ami a teljes egészségügyi költségvetés mintegy tíz százaléka.

Az áremelkedés még magasabb lehet

Az átlagos költségnövekedés bizonyos készítmények árának lényegesen nagyobb arányú emelkedését is elfedi. Az Express Scripts cég, amely a biztosítóknak gyűjt adatokat, kiemelte, hogy az erősen reklámozott altatószerek ára 2005-2006-ban 13,8 százalékkal lett magasabb. Ez csak a biztosítókra vonatkozik: a biztosítás nélküli betegek számára az áremelkedés még nagyobb volt.

A vérkoleszterin-csökkentő szerek átlagosan 5,5 százalékkal drágultak: a legnagyobb forgalmú készítményért havonta átlag 85,68 dollárt kellett fizetni, ami a jelenlegi átváltás szerint 14 394 forintot jelent. Ebben az esetben viszont életmentő, a rászoruló betegek számára alapvető kezelésről van szó.

Billy Tauzin, a gyógyszeripar lobbiszervezetének elnöke hangsúlyozta, hogy a gyógyszerhirdetések azért fontosak, mert tájékoztatják az embereket nem csupán a patikaszerekről, hanem a betegségekről is, valamint mindenkit arra bátorítanak, hogy rendszeresen keresse fel háziorvosát. Egy nemrég végzett közvélemény-kutatás során a megkérdezettek 53 százaléka is hasznosnak véleményezte a reklámokat, kétharmaduk pedig úgy nyilatkozott, hogy a gyógyszerhirdetésekből sokat tanult.

Címlapról ajánljuk
Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

A pénzügyi szektor sokkal jobban fel van készülve a különféle kibertámadásokra, mint az egészségügyi szolgáltatók – mondta az InfoRádióban Palicz Tamás egészségügyi kiberbiztonsági szakértő. Arról is beszélt, hogy az utóbbi időben előfordult, hogy bizonyos támadások után teljesen újra kellett szervezni egy-egy kórház vagy egyes estekben egy teljes régió működését.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Szép csendben egy új háborúba csúszott Európa, amit még nem veszített el

Szép csendben egy új háborúba csúszott Európa, amit még nem veszített el

Uniós szintű ellenintézkedéseket javasolnak a kínai „Övezet és Út” kezdeményezéssel (BRI), valamint Oroszország terjeszkedésével szemben. Az Európai Bizottság számára készült jelentés szerint Kína a BRI révén növeli gazdasági és geopolitikai befolyását, valamint azt szorgalmazzák, hogy az EU-nak aktívabb és stratégiai megközelítést kell alkalmaznia nemzetközi partnerségeit illetően, ha diverzifikálni akarja ellátási láncait és kezelni akarja az olyan kihívásokat, mint a klímaválság által kiváltott migráció. A szerencse az, hogy az EU még nem veszítette el teljesen a titkos gazdasági háborút, ráadásul több pénzt sem kell elköltenie, csak uniós szintű összefogásra van szükség.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×