eur:
406.61
usd:
378.12
bux:
76576.72
2024. november 7. csütörtök Rezső

A gyógyszerreklámnak is vannak súlyos mellékhatásai

Az Egyesült Államokban ismét napirendre került a gyógyszerreklámok betiltásának kérdése, mert több társadalmi szervezet szerint több gondot okoznak, mint amennyi hasznuk van. Persze haszon azért jócskán keletkezik: a portékáikat hirdető gyógyszergyárak pénztáraiban.

A világ nagyobb részén csak a recept nélkül is megvehető, gyakran patikán kívül kapható készítményeket reklámozhatják a gyártók, de az Egyesült Államokban a receptre fölírandó gyógyszerek hirdetése is megjelenhet a képernyőn vagy az újságban. Most ismét fölvetődött, hogy tiltsák be a gyógyszerhirdetéseket, mert az arra költött pénzből a patikaszerek árát lehetne csökkenteni.

A gyógyszerreklám hatalmas üzlet. A gyógyszeripar 2006-ban 4,8 milliárd dollárt költött erre a célra, ami jórészt a kereskedelmi tv-társaságok bevételét gyarapította. A nyomtatott sajtó sem panaszkodik, mivel a hirdetések a legdrágább képes újságokat, folyóiratokat ékesítik és nem csupán az orvosi szaklapokban jelennek meg.

Az amerikai kormányzat illetékesei szerint a reklámok igen jelentős mértékben növelték a gyógyszerek forgalmát, és a reklámozásban valamennyi, egyébként elszánt konkurenciaharcot folytató cég azonos módon igyekszik részt venni. A statisztikák azt is bizonyították, hogy nemcsak a reklámozott gyógyszer eladása emelkedik, hanem valamennyi, hasonló panaszra rendelhető patikaszerből többet lehet értékesíteni.

Az Egyesült Államok Élelmiszert és Gyógyszert Engedélyező és Ellenőrző Hivatala, az FDA a receptre írható készítmények reklámozását 1997-ben engedélyezte. Az igazi kritika ezzel kapcsolatban 2004 októbere óta vált szenvedélyessé, amikor a rendkívül sokfelé hirdetett és milliók által szedett gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapítót, a Vioxx tablettát súlyos mellékhatásai miatt kivonták a forgalomból.

Drágbb gyógyszert kérnek a páciensek

A doktorok egy része is panaszkodik, hogy az előző este látott tévéreklám után betegek kérik receptre az új - és többnyire a korábbiaknál drágább - tablettát. Noha a gyógyszergyárak igyekeznek az orvosokat is mielőbb informálni új szereikről, gyakori, hogy a betegek korábban hallanak valami, frissen forgalomba kerülő kezelésről, mint kezelőorvosaik.

A reklámok kétségtelenül hozzájárultak a gyógyszerárak emelkedéséhez is az amerikai patikákban. A hatóságok adatai szerint 2006-ban a gyógyszerárak 3,5 százalékkal nőttek, részben az új, drágább szerek forgalomba kerülése miatt, de azért is, mert mind több az idős ember, akinek ilyen kezelésre van szüksége. Ebben az évben a biztosítók, a betegek és az amerikai egészségügy állami hivatalai, a Medicare és a Medicaid receptköteles gyógyszerekre 216 milliárd dollárt költöttek, ami a teljes egészségügyi költségvetés mintegy tíz százaléka.

Az áremelkedés még magasabb lehet

Az átlagos költségnövekedés bizonyos készítmények árának lényegesen nagyobb arányú emelkedését is elfedi. Az Express Scripts cég, amely a biztosítóknak gyűjt adatokat, kiemelte, hogy az erősen reklámozott altatószerek ára 2005-2006-ban 13,8 százalékkal lett magasabb. Ez csak a biztosítókra vonatkozik: a biztosítás nélküli betegek számára az áremelkedés még nagyobb volt.

A vérkoleszterin-csökkentő szerek átlagosan 5,5 százalékkal drágultak: a legnagyobb forgalmú készítményért havonta átlag 85,68 dollárt kellett fizetni, ami a jelenlegi átváltás szerint 14 394 forintot jelent. Ebben az esetben viszont életmentő, a rászoruló betegek számára alapvető kezelésről van szó.

Billy Tauzin, a gyógyszeripar lobbiszervezetének elnöke hangsúlyozta, hogy a gyógyszerhirdetések azért fontosak, mert tájékoztatják az embereket nem csupán a patikaszerekről, hanem a betegségekről is, valamint mindenkit arra bátorítanak, hogy rendszeresen keresse fel háziorvosát. Egy nemrég végzett közvélemény-kutatás során a megkérdezettek 53 százaléka is hasznosnak véleményezte a reklámokat, kétharmaduk pedig úgy nyilatkozott, hogy a gyógyszerhirdetésekből sokat tanult.

Címlapról ajánljuk
Könyörtelen valóság: így néz ki a szlovák nyelvtörvény-módosítás

Könyörtelen valóság: így néz ki a szlovák nyelvtörvény-módosítás

Kiszivárgott a szlovák kulturális tárca által tervezett nyelvtörvény-módosítás normaszövege. A tervezet egyelőre nem végleges, de a Napunk hírportál által közölt részletek alapján a módosítás a Szlovákiában élő nemzetiségek, így a felvidéki magyarok számára is jelentős hátrányokkal járna. A Magyar Szövetség szerint „elvadult ötlethalmazról” van szó.

Szakértő Trump gazdaságpolitikájáról: az amerikai-kínai kereskedelmi háború globális eszkalációjára lehet számítani

Az elnökség első száz napjában az elsődleges feladat az árszínvonal csökkentése lehet - vélekedett az InfoRádióban Horváth Sebestyén az Oeconomus Gadzaságkutató Alapítvány kutatója. Szerinte nincs miért félni Európában a második Trump-regnálástól, azonban az amerikai-kínai kereskedelmi viszony okozhat még gondokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.07. csütörtök, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Amerikai elnökválasztás 2024: Trump hatalmasat győzött, de még tart a Képviselőházért vívott harc

Amerikai elnökválasztás 2024: Trump hatalmasat győzött, de még tart a Képviselőházért vívott harc

A mai nappal pont került a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldőlt, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak fogják hívni. Trump hatalmas lendülettel indult: behúzta Észak-Karolinát és Georgiát is, magyar idő szerint szerda reggel 7:20 körül Pennsylvaniát is megnyerte, ezzel győzött a választáson. Később az összesítés alapján világossá vált: Trump minden billegő államot megnyert. Úgy néz ki, a törvényhozásban is többsége lehet a Republikánus Pártnak, de még tart a számlálás. A szenátust már behúzták a republikánusok. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×