eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria

Béna és ronda, mégis millióan imádják

Ötnapos kongresszusra gyűltek össze Londonban a világ "lomográfusai" - akik nem valamiféle eddig ismeretlen tudományág kutatói, hanem az egyszerűsége miatt kultikus tárggyá vált Lomo-fényképezőgép szerelmesei. A Lomo-mánia komoly üzleti vállalkozássá és egyfajta közösségi hálóvá nőtte ki magát, több százezer résztvevővel.

A londoni Trafalgar téren már megint valami furcsaságot húztak fel - a járókelők az úgynevezett Lomo-fallal szembesülhetnek. Kicsit közelebbről szemlélve kiderül, hogy a fal különböző fotókból készült kollázs.

A brit főváros a helyszíne ugyanis az egyhetes nemzetközi lomográfus-kongresszusnak, azaz annak a tömegmozgalomnak, amely a digitális korszakban is filmmel működő, nem túl éles képeket produkáló Lomó-fényképezőgép már-már vallásos imádatára épül.

Kinek kell egy ronda filmkamera?

Első ránézésre nehéz megérteni, hogy a csendes kimúlás helyett miért lett sikkes tárgy és egy életforma része a Szentpéterváron gyártott és nem túl kifinomult tervezéséről ismert orosz fényképezőgép. Sőt, miért lett belőle milliós közösséget formáló sikeres üzleti vállalkozás?

A Lomót osztrák kísérletező fotósok kapták fel, akik az akkor még csak helyi apparátcsik Vlagyimir Putyinnál kilincseltek Szentpétervárott, hogy a helyi illetőségű vállalat kapjon adókedvezényt. A válasz igen volt, azóta pedig világszerte elterjedt a kamera, amelyek mottója: ne gondolkozz, fényképezz!

A nyugatiak és a net keltették életre

Két egymásnak látszólag ellentmondó dolog, a primitív tervezés, és a felhasználóra épülő internet megjelenése volt a siker titka.

A lomográfusok ugyanis napi 6 és 10 ezer közötti fényképet töltenek fel közösségi oldalaikra, és félmillióan olvassák az ausztriai Lomográfus Társaság hírlevelét.

Muszáj vele emberek közé menni

A fényképező közösségi ereje abban rejlik, hogy mivel nem lehet rajta állítani az élességet, sőt, igazából semmit sem, a felhasználónak a kiszemelt téma közvetlen közelébe kell férkőznie. Ez pedig azt jelenti, hogy a Lomó leginkább emberek fényképezésére, hangulat megragadására jó - és ez szinte rákényszeríti a másokkal való kommunikációra a fényképészt.

A lomográfusok 1994-es kiállítása után valósággal lecsapott rájuk a média és a reklám világa. Ezek után sikerült üzletet kötni a szentpétervári gyárral, mostanra pedig már Kínában gyártják a Lomo többféle variációját, és az eredeti ár tízszereséért tudják eladni őket. Így lett egy félig komolytalan ötletből jelentős üzleti vállalkozás és nemzetközi internetes közösség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A fejlett országokban trend lett az otthoni munkavégzés, idehaza más a helyzet

A fejlett országokban trend lett az otthoni munkavégzés, idehaza más a helyzet

Az Európai Unióban a foglalkoztatottak 22,5 százaléka, míg Magyarországon 10,6 százalék dolgozott otthonról 2022-ben – derült ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzéséből. A tanulmány szerzője, Erdélyi Dóra az InfoRádióban elmondta: minél fejlettebb egy ország, annál inkább jellemzőbb a home office gyakorlata.

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 19:45
×
×
×
×