eur:
392.29
usd:
359.69
bux:
72294.66
2024. július 17. szerda Elek, Endre
Kitefoil. Forrás: Kiteworld
Nyitókép: Forrás: Kiteworld

Egészen különleges sebességi rekord született a Balatonon

Deák Tamás egy kite foil-lal (lásd a nyitóképet) kevesebb, mint másfél óra alatt szelte át a Balatont hosszában, Keszthely és Kenese között.

„Évek óta a fejemben volt a rekorddöntési kísérlet. A Balaton összes szegletét bejártam már kite foil versenyekre készülve, azonban ekkora táv teljesítése nem tűnt triviális dolognak: a legtöbb szélirányban, ami alkalmas arra, hogy kite-tal a csőben átmenjünk, vagy a keszthelyi vagy a kenesei part olyan szelet kap, amiben szinte lehetetlen rekordidőn belül megközelíteni a partot " nyilatkozta a versenyző az Aquamagazinnak.

Majd azzal folytatta: plusz teherként nehezedett a rekordkísérletre az, hogy a hitelesítéshez el kell rohanni a helyi vasútállomásra, ahol igazoló pecsétet adnak. Deák Tamás az olimpiára is szerette volna kvalifikálni magát, de támogatás hiányában és saját vállalkozás vezetése mellett erről kénytelen volt lemondani. Inkább a kite szórakoztatóbb részével kezdett foglalkozni: 15-20 méteres ugrások, freestyle manőverekkel színesítve. Bár mint mondta a versenyfelszerelése nagy részét eladta, de azért a leggyorsabb szárny és egy darab, rekorddöntésre alkalmas ernyő megmaradt. "

"Teljesen sosem engedtem el ezt a rekordkísérletet" - tette hozzá.

Aztán az időjósok július első hetére elég jó délnyugati szélet prognosztizáltak a Balatonon, ami a legjobb széliránynak ígérkezett a rekord megdöntéséhez. Végül július hatodikán alkalmasnak tűnt az időjárás, így Deák Tamás egy 19 négyzetméteres versenyernyővel nekivágott a távnak. Persze komoly erő és kitartás kellett ahhoz, hogy ezt az ernyőt végig megtartsa.

"Utólag meg merem kockáztatni, hogy egy kisebb ernyővel még gyorsabb tempóval, de nagyobb biztonságban tudtam volna rohanni. Csakhogy az esetleges szélcsendesebb részeken és a Tihanyi-félsziget melletti hátszeles szakaszok miatt muszáj volt a nagyobbat választani, úgy kalkuláltam, hogy az biztosan áthúz ezeken a részeken is" - mesélte a rekorder.

Deák Tamás sebességi rekordjának útvonala Keszthely és Kenese között. Forrás: Aquamagazin
Deák Tamás sebességi rekordjának útvonala Keszthely és Kenese között. Forrás: Aquamagazin

Alapvetően a déli parthoz közelebb vitorlázott, mert ott a kisebb hullámok között stabilabban tudta tartani a körülbelül 50 km/h-s tempót (a csúcssebessége 31 csomó, azaz 57,41 km/h volt). Elmondta, hogy azért választotta ezt az útvonalat, mert a széltérkép alapján keletre haladva folyamatosan egyre erősebb szélre számított. Attól félte, hogy Kenese felé haladva egyre erősebb befújások jönnek, amiket már a nagy ernyővel nehezen tudna kezelni.

Akkor kezdte érezni, hogy sikerülhet a korábbi rekordot megdöntenie, amikor végre átsiklott a Tihany-félsziget előtt és beért a Balaton keleti medencéjébe. "Egyre jobban lehetett bő szélbe ejteni, ami ennek az ernyőnek az erőssége. Kevesebb hínár is volt a vízben, és egyenesen a kenesei célra tudtam tartani" idézte fel a csúcsdöntés utolsó szakaszának történéseit.

Még ekkor is volt miért izgulnia, mivel csak néhány perces keresgélést követően sikerült meglátnia a parton álló feleségét. A rekordot végül a kenesei vasútállomás bélyegzőjével hitelesítették.

Deák Tamás szerint a kite foil még rengeteg lehetőséget tartogat a vízi száguldást kedvelők számára. Ennek az innovációnak köszönhetően lehet egyszemélyes járművel is gyorsabban száguldani, mint az óriási (akár több száz millió forintos) katamaránok.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.17. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
Sorra bukkannak fel az európai hatalmak a világ másik felén – De mégis mi okuk van erre?

Sorra bukkannak fel az európai hatalmak a világ másik felén – De mégis mi okuk van erre?

A növekvő globális versenyfutás hatására az Indo-csendes-óceáni térség a nagyhatalmak figyelmének középpontjába került. A régió évtizedeken keresztül megkérdőjelezhetetlenül az Egyesült Államok befolyási övezetébe tartozott, Kína felemelkedésével viszont egyértelműen megváltozott a helyzet. Az egyre kiélezettebb versengést jelzi, hogy európai hadihajók is egyre gyakrabban tűnnek fel a területen. Felmerül a kérdés, hogy mégis mi dolguk lehet a kontinens katonai hatalmainak a világ másik felén, pedig határozottan indokolt a megjelenésük, ahogy az amerikai Center for Strategic and International Sudies (CSIS) jelentése is írja.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×