eur:
409.46
usd:
374.78
bux:
74343.85
2024. november 5. kedd Imre
Autós emeli le a töltőpisztolyt a Mol gyáli töltőállomásán 2020. január 1-jén. A kormány döntése értelmében január 1-jétől emelkedik a biológiai eredetű összetevők bekeverendő aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország is csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. A régi típusú autót használóknak célszerű ellenőrizni, hogy lehet-e kocsijukba az új üzemanyagból tankolni.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Bujdos Eszter az üzemanyagárakról: nem várhatók nagy kilengések, őszig maradhat a csökkenő tendencia

A benzin esetében tíz, míg a gázolaj tekintetében hét forinttal alacsonyabb a hazai átlagár a régiós átlaghoz képest – mondta az InfoRádióban a holtankoljak.hu ügyvezetője. Bujdos Eszter hozzátette: állandósuló jelenséggé vált, hogy a kiskereskedelemben nem akkora mértékben csökkenek az üzemanyagárak, mint ahogy azt a nagykereskedelmi árak indokolnák.

Keddtől a benzin nagykereskedelmi ára bruttó két forinttal, a gázolajé pedig három forinttal csökkent, de az elmúlt időszakban komoly eltéréseket lehetett tapasztalni az üzemanyagok árazását illetően. A holtankoljak.hu adatai szerint az aktuális átlagár a benzin esetében 616 forint/liter, míg a gázolaj literjééért 623 forintot kell fizetni.

Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője az InfoRádióban elmondta: csökkenő tendencia figyelhető meg a hazai üzemanyagárak változásával kapcsolatban, ami elsősorban a forint stabilitásának és a dollárral szembeni minimális erősödésének köszönhető, illetve kedvezően hatott az a fejlemény is, hogy a Brent típusú olaj hordónkénti ára 85 dollár alá csökkent.

A benzin esetében a hazai átlagár tíz forinttal alacsonyabb a régiós átlaghoz képest,

de a gázolaj tekintetében is alacsonyabb árakat tapasztalhatunk itthon, mint a környező országokban. Bujdos Eszter hozzátette: a gázolajnál a KSH legutóbbi elemzése alapján átlagban 4 forintos árelőnyünk van a térség más országaihoz képest, a holtankoljak.hu szerint azonban a legfrissebb adatokat nézve ez a különbség keddre már 7 forintra változott.

A következő hetekben a hazai árakat illetően jelentősen nagy változás nem várható, Bujdos Eszter nem számít „komolyabb kilengésekre”, esetleg néhány forintos korrekció lehet benne a pakliban.

A csökkenő tendencia kitarthat akár az őszi időszak végéig is,

mivel az Egyesült Államokban novemberben elnökválasztás lesz, és a korábbi tapasztalatok alapján ezúttal is a kampány része lehet az amerikai üzemanyagárak alacsony szinten tartása, ami értelemszerűen kedvezően befolyásolhatja majd a nemzetközi piacon az olaj tőzsdei jegyzésárát is.

A holtankoljak.hu ügyvezetője ugyanakkor hozzátette: január óta megfigyelhető, hogy folyamatosan csökken az üzemanyag-fogyasztás itthon, ami megítélése szerint az év elejei, 40 forintos jövedéki adóemelés következménye. Az üzemanyag ugyanis drágább lett az intézkedés miatt, és a 600 forintos lélektani határ elérése az év első hónapjaiban sokakat arra késztetett, hogy

„inkább tegyék le az autót”, aminek a hatása még a mostani, nyári időszakban is megfigyelhető.

Bujdos Eszter megjegyezte: a felhasználás szempontjából a lakosság csak a töredékrészét képezi a hazai üzemanyag-fogyasztásnak, sokkal nagyobb a kereslet – főleg a nyári munkák idején – a mezőgazdasági szférában. Igaz, idén a gazdasági mutatók stagnáló, csökkenő tendenciát mutatnak, ami többek közt negatívan hat a szállítmányozásra, illetve az építőiparra is, így jelentősen csökkent az üzemanyagigénye ezeknek a szektoroknak. „Ez a hiány, csökkenés pedig még nyáron sem pótlódik ki a turizmusból adódó benzintöbblettel” – tette hozzá a szakértő.

Most már szinte állandósuló jelenségnek tekinthető, hogy a benzinkutak nem feltétlenül veszik figyelembe a nagykereskedelmi árakat. Májusban komoly kiskereskedelmi árcsökkenés volt tapasztalható Magyarországon, akkor rövid időn belül nagyjából tíz forinttal lett olcsóbb a kutakon a benzin és a gázolaj, miközben a nagykereskedelmi árakban nem láthattunk különösebben nagy változást. Bujdos Eszter szerint most fordult a kocka, gyakorlatilag a májusi folyamatok ellenkezőjével szembesülünk azzal, hogy

a kiskereskedelemben nem akkora mértékben csökkenek az üzemanyagárak, mint ahogy azt a nagykereskedelmi árak indokolnák.

A szakértő emlékeztetett, hogy májusban felülről érkező nyomásra kellett árat csökkenteniük a piaci szereplőknek, amit saját árrésükből kellett megtenniük. Bujdos Eszter kiemelte: a kiskereskedelmi árak akkor olyan szinten realizálódtak, ami éppenhogy csak fedezte a benzinkutak tulajdonosainak költségeit. Ez piaci szempontból hosszú távon nem fenntartható állapot és veszteséges gazdálkodáshoz vezet, ezért várható volt, hogy lesz valamilyen elmozdulás. A holtankoljak.hu ügyvezetője szerint az egyes eltolódásoknak ez az oka, amelyek nem csak árcsökkenéskor jelentkezhetnek, és természetesen az ilyen esetekben a fogyasztók is megérzik a következményeket.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×