eur:
405.4
usd:
392.53
bux:
86717.67
2025. február 8. szombat Aranka
Nyitókép: BKK

Ütközéselkerülő rendszert tesztel a BKV a villamosokon

Az innovatív technológiát részben Magyarországon fejlesztik és gyártják.

Egyelőre tesztelési céllal két darab – jellemzően a 41-es vonalán közlekedő – BKV-s Tátra villamosra telepítették a Bosch új, külföldön és Debrecenben már bizonyított ütközéselkerülő technológiáját, ami hozzájárul a még biztonságosabb közlekedéshez. A német cég innovatív ütközéselkerülő rendszere veszély esetén figyelmezteti a villamosvezetőket, akik így másodpercekkel hamarabb kezdhetik meg a fékezést elkerülve a koccanásokat, baleseteket – olvasható a BKV sajtóközleményében.

„Ez a technológia a Bosch jelmondatához híven valóban az életre lett tervezve, és hatékonyan segíti a villamosvezetők nagy koncentrációt igénylő, fárasztó munkáját. Külföldi példák azt mutatják, hogy használatával akár a felére is csökkenthető azoknak a baleseteknek a száma, amelyekben villamos is érintett. A technológia nemcsak életeket ment, hanem jelentős költségeket is megtakarít az üzemeltetőknek, és segíti a megbízható, menetrend szerinti működést” – mondta Szőke Zoltán, a Bosch automatizált vezetés fejlesztéséért felelős alelnöke.

A BKV villamos üzemigazgatója az ütközéselkerülő rendszer teszteléséhez kapcsolódóan hangsúlyozta, a közlekedési vállalat folyamatosan arra törekszik, hogy a főváros közlekedését, beleértve a közösségi közlekedést is, a lehető legbiztonságosabbá tegye. „Budapest legnagyobb közösségi közlekedési szolgáltatójaként szerepvállalásunk és elköteleződésünk pedig abban nyilvánul meg, hogy minden olyan technológia alkalmazását megfontoljuk, ami hozzásegítheti a BKV-t ehhez a célhoz. A BKV mindig is támogatta azokat a módszereket, amelyek a balesetmentes közlekedést szolgálják, így részvételünk – a tesztelésbe vont villamos és a fővárosi tesztkörnyezet biztosításával – a jelenlegi projektben sem volt kérdéses” – fogalmazott Borbás Péter.

A villamosokra szabott technológiát a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának mérnökei és a Bosch Engineering GmBH közösen fejlesztették ki, a rendszer alapját képező kamerát, továbbá a radarszenzort is a vállalatcsoport hatvani telephelyén gyártják. A technológia egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből áll. A speciális adatkamera pontos képet készít a forgalmi viszonyokról, követi, előre jelzi a mozgásokat, a radarszenzor pedig folyamatosan figyeli a pályát és mindent észlel, ami a villamos útját keresztezheti.

A villamosvonalra szabják a technológiát

Az ütközéselkerülő rendszert egyedileg kalibrálják, tanítják a budapesti villamosok közlekedési környezetéhez. A beüzemelési fázisban a szenzorokkal és kamerákkal felszerelt villamos több ezer kilométert tett meg tesztüzemmódban belvárosi és külvárosi környezetben is a rendszer finomhangolása érdekében – olvasható.

A budapesti Tatra villamospárra szerelt ütközéselkerülő rendszer már az első útján több mint tíz esetben jelzett, de az elmúlt 3 hónapos tesztidőszak során közel 1000 darab jelzés került feljegyzésre, közel 12 000 kilométer távon. Több mint 500 esetben segített a rendszer a járművezetők figyelmének megerősítésével csökkenteni a kockázatokat a mindennapi közlekedésben, így megelőzni az esetleges baleseteket – zárul a közlemény.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: csak emberi alkotásokat illet meg a szerzői jog

Szakértő: csak emberi alkotásokat illet meg a szerzői jog

A szerzői jog nem védheti azokat a műalkotásokat, amelyeket kizárólag a mesterséges intelligencia hozott létre, utólagos emberi beavatkozás nélkül - erről az Amerikai Egyesült Államok Szerzői Jogvédő Hivatala döntött. Az InfoRádiónak nyilatkozó jogtudós szerint az állásfoglalás az európai szabályozásnak is iránymutató lehet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.10. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Trump megint elintézte a piacokat, mínuszban zárt Amerika

Trump megint elintézte a piacokat, mínuszban zárt Amerika

A héten bőven akadtak események, amelyek megmozgatták a tőzsdéket, Trump kereskedelmi háborúja és ukrajnai béketerve is nagy mozgásokat hozott, miközben a vállalati gyorsjelentési szezon is tovább folytatódott. Ázsiában felemás mozgások voltak jellemzők ma, Európában a nap vége felé esést látni, míg az amerikai tőzsdék mínuszban vannak. A nap legfontosabb adata a délutáni amerikai munkaerőpiaci statisztika volt, amely a vártnál rosszabb foglalkoztatottság bővülést, és gyorsuló bérdinamikát mutatott - ez pont az a kombináció, amit az amerikai jegybank nem szeretne látni. Mindeközben Trump vámháborújában is újabb fejlemények jöttek, ez pedig nem hagyta hidegen a piacokat sem.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×