A bécsi Természettudományi és Élettudományi Egyetem (BOKU) Biztonsági és Kockázati Tudományok Intézete a Greenpeace közép- és kelet-európai irodájának felkérésére készített elemzést, melyben Magyarország és Finnország nukleáris hatósági szervezetét, valamint a két ország kapcsolódó jogszabályrendszerét hasonlítja össze, a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) követelményei alapján. Az összevetés alapja, hogy mindkét országban az orosz állami vállalat, a Roszatom kapott megbízást ugyanolyan típusú reaktorok megépítésére - írja közleményében a Greenpeace Magyarország.
A tanulmányból az derül ki:
Magyarország jóval Finnország alatt teljesít a nukleáris biztonság tekintetében. Míg hazánkban 15, addig Finnországban mindössze 4 szempontból találtak problémát.
Az intézet szerint a finn helyzettel összehasonlítva nálunk a következő legfontosabb problémák állnak fenn:
- Magyarországon egy atomerőmű engedélyezése során szigorú időkorlát kényszere köti az engedélyező hatóságot. Ez indokolatlan nyomást helyezhet a hatóságra a biztonsági kérdések vizsgálata során. Finnországban nincs ilyen időkeret.
- Magyarországon nem áll rendelkezésre adat arról, hogy hányan és milyen pozícióban dolgoznak az engedélyezéseken az Országos Atomenergia Hivatalnál (OAH). Így az sem állapítható meg, van-e egyáltalán elegendő szakember Paks II. engedélyezésének és Paks I. felügyeletének megfelelő minőségű elvégzéséhez.
- Több esetben ugyanazok a személyek vagy szervezetek dolgoznak külsős szakértőként a magyar engedélyeseknek és a hatóságnak. Ez a megbízott szakértők és szervezetek függetlenségével kapcsolatban vethet fel kérdéseket.
- Az OAH máig nem hozta nyilvánosságra az új atomerőművek engedélyezésére vonatkozó összes irányelvet. Így nem egyértelmű, milyen szempontok alapján bírálják el az engedélykérelmet.
- A hazai szabályok egyes pontokon ellentmondanak a NAÜ követelményeinek, vagy nem fogalmaznak egyértelműen. Például nem határozzák meg, milyen méretű repülőgép rázuhanását kell kibírnia Paks II.-nek; valamint megengedik, hogy több blokk közösen használjon egyes biztonsági rendszereket, míg a vonatkozó NAÜ-követelmény szerint a biztonsági rendszerek semmilyen esetben nem oszthatóak meg.
"Rendezni kell bizonyos kérdéseket. Mivel az engedélyezés még nem kezdődött meg, ezért erre van lehetőség, addig viszont
a nukleáris biztonság garanciái kell hogy az első helyen szerepeljenek, beleértve Paks I-et is. Mi a tanulmányban megfogalmazott kritikák vizsgálatát várjuk a kormánytól
- mondta az InfoRádióban Perger András, a Greenpeace klíma- és energiakampány-felelőse.
Garantált Magyarország nukleáris biztonsága
Fichtinger Gyula, az Országos Atomenergia Hivatal főigazgatója kijelentette: a nukleáris biztonsági követelmények szigorodtak a nemzetközi ajánlásoknak megfelelően. Azt is mondta, hogy a hivatal szakmai felkészültsége megfelelő, a 206 fős létszámkeretet tovább bővítik a feladatok ütemezésével összhangban.
Magyarország 2015-ben megfelelt a nemzetközi Nemzetközi Atomenergia-ügynökség ajánlásainak, azóta több alkalommal változtak és szigorodtak az ajánlások, amelyeket maradéktalanul beépítettek a hazai biztonsági követelményekbe - mondta az InfoRádióban Fichtinger Gyula.
"Csak olyan blokkok épülhetnek Magyarországon, amelyek maximálisan megfelelnek a biztonsági követelményeknek.
Jelenleg a tervezés folyik, a tervkészítésnek a minőségét is ellenőrizzük. Idén több mint 10 alkalommal vizsgáltunk valamilyen alvállalkozót, akinek kapcsolata van a tervek előkészítésével. Korábban a telephelyvizsgálatot végzőket is ellenőriztük, vagyis azt, hogy hol, milyen kutatófúrást hogyan végeznek el a helyszínen" - tette hozzá.
Atomenergia Hivatal főigazgatója szerint a bécsi tanulmányban szereplő biztonsági rendszerek összekapcsolása, vagy a repülőgép rázuhanásával kapcsolatos magyarországi követelmények ellentmondanak a NAÜ ajánlásoknak és nem felelnek meg azoknak.
"A tanulmány készítői nem fordítottak elég figyelmet a vonatkozó követelmények tanulmányozására. A NAÜ általános ajánlásánál mi sokkal többet követelünk meg,
mindenfajta repülőgép rázuhanására vizsgálni kell az atomerőmű ellenállóképességét. A repülőgépben található üzemanyag által okozott tűzre is vizsgálni kell az ellenállóképességet"
- vélekedett.
Arra a kérdésre, hogy van-e elegendő, megfelelő végzettségű munkavállaló Paks II. felépítéséhez és Paks I. üzemeltetéséhez, azt válaszolta: jelenlegi létszámkeretük 206 fő, ebből ma 182 pozíciót töltenek be. "Még 24 főt szeretnénk felvenni, a szakmai felkészültségünk maximálisan rendben van".