eur:
402.77
usd:
372.05
bux:
88686.46
2025. április 1. kedd Hugó
Decemberben elkezdődhet az M3-as metró északi szakaszán a műszaki átadás-átvétel

Decemberben elkezdődhet az M3-as metró északi szakaszán a műszaki átadás-átvétel

Teljes létszámban dolgozik a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének kérdésében a főpolgármester által összehívott tudós társaság, amely várhatóan március végére, április elejére fejezi be a munkát. A Dunával párhuzamos szakaszt illetően pedig a tudós társaság véleményére fogunk alapozni – mondta hétfői sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester.

Kitért rá, hogy a következő években „rendkívül komoly pénzeket” kell a budapesti árvízvédelembe invesztálni, mivel az elmúlt 100 évben nem volt komolyabb fejlesztés, ráadásul a fővárosi létesítmények nagy része nem felel meg az új MÁSZ-nak (mértékadó árvízszintnek).

A főpolgármester hozzátette: az esetleges tavaszi-nyári árvízre való felkészülés jegyében eddig 22 utasítást adott ki a konkrét védelmet lebonyolító FCSM-nek és a Városháza illetékes főosztályainak, ezek közül 11 már teljesült. „Élő erőben, információban, anyagban, gépekben, eszközökben teljesen felkészül a város az árvízvédelemre” – hangsúlyozta.

Megemlítette, hogy a Római-parton „a 90-120 cm magas agyagmaggal” az FCSM írásos nyilatkozata szerint képesek megoldani az árvízi védekezést és megvédeni a Csillaghegyi-öblözetet.

Az M3-as metró északi szakasza

Az M3-as metró északi szakaszán folyamatosan zajlanak a munkák: a jobb oldali vágányokat és az áramvezető sínt elbontják, az ideiglenesen megmaradó bal oldali vágányon zajlanak az építkezéssel összefüggő szállítások. Elvégezték az alagút tisztítási, mosási munkáit, valamint folyamatban van a próbaszigetelés-javítások elvégezése és kiértékelése. Megkezdődött a régi tűzjelző rendszer bontása.

Az északi szakasz műszaki átadás-átvétele még ez év decemberben megkezdődhet – mondta a főpolgármester.

Az északi szakasz állomásainál folynak az akadálymentesítést szolgáló liftek építését megelőző közműkiváltások, a burkolatok, lépcsők, kábelek bontása, a transzformátorok, szellőzőberendezések kiszállítása. A Temesvári utcánál, Újpest-városkapu megállónál megnyitották a födémszerkezetet és leadó nyílást alakítottak ki. Az északi szakasz állomásain a műszaki átadás-átvétel tervezett megkezdésének időpontja szintén 2018 december – tette hozzá Tarlós István. A főpolgármester közölte: a déli és középső szakasz állomásainak felújítására folyamatban van a közbeszerzési eljárás, a részvételi felhívás januárban jelenhet meg, szerződéskötés pedig 2018 júniusában várható.

Akadálymentesítés

A metró akadálymentesítésére vonatkozó ellenzéki népszavazási kezdeményezésről a főpolgármester azt mondta: „ha lesz népszavazás, legyen, de az arra adott igen válaszokból, ahogy a törvényből sem következik, hogy lifteket lenne kötelező építeni” Kitért rá, hogy az M3-as metró akadálymentesítése ügyében megegyezett a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével, amely „nagyon lojálisan és értelmesen áll a kérdéshez, ellentétben az ellenzéki politikusokkal”. A főpolgármester elmondta: a közgyűlés elé fogja terjeszteni, hogy 13. helyszínként a Kálvin téren is épüljön lift a mozgáskorlátozottak segítsége érdekében. A Főváros nem zárkózik el a további metróállomások akadálymentesítéséről sem, de „nem feltétlenül kell, hogy lift legyen, ezt csak az ellenzék erőlteti”.

P+R férőhelyek

A főpolgármester beszélt arról a tájékoztató kiadványról, amelyet a Főváros 800 ezer budapestihez juttat el, mivel „a Liberális Párt villanyleoltó embere, aki Demszky Gábor segédje volt a közgyűlésben, tiltott párttámogatásról beszélt a televízióban”. Emlékeztetett rá, hogy a füzet kiadásáról hónapokkal ezelőtt a Fővárosi Közgyűlés döntött, azt az ellenzék minden, jelen lévő tagja megszavazta. „Nincs benne pártlogó, egy árva szó politikát nem találni benne” – jegyezte meg Tarlós István. Megemlítette, hogy 2010-ig a főváros beruházásában 1289 P+R férőhely épült Budapesten. 2010-től 2017-ig 2562-t építettek (összesen 3851 férőhelyet), 2020-ig pedig további 1146 parkolóhely készül (összesen 4997 férőhely).

A főpolgármester megjegyezte, hogy a BKV egyik „miniszakszervezetének” vezetőjéről, aki „állandó jellegű vendégművész a tévék és újságok többségében”, most kiderült, hogy a DK országgyűlési képviselőjelöltje. „Ez érdekes dolog, sok minden érthetővé tesz. Például azt, hogy az illető nem annyira a BKV dolgozókat, mint inkább a DK érdekeit képviseli” – fogalmazott.

Gödöllői HÉV

Az M2-es metró és a H8-as (gödöllői) HÉV összekötését – bár az jogi értelemben nem a Főváros kompetenciája, hiszen a HÉV-eket visszavette az állam – teljes mértékben támogatom - hangsúlyozta Tarlós István. Emlékeztetett rá, hogy a Főváros a projekt a tervezésre adott pénzt, a tervezési munka be is fejeződött. „Azon leszek, hogy a kerületi polgármestereket segítve lobbizzunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, hogy ez a fontos projekt megvalósulhasson” – jelentette ki.

Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere a sajtótájékoztató vendégeként elmondta:

fontos fővárosi fejlesztési projekt a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása.

Emlékeztetett rá, hogy az 1950-es években, amikor létrehozták Nagy-Budapestet, a XVI. és a XVII. kerület lakosságszáma – főként a lakótelep-építések miatt – szinte megduplázódott, ezt azonban nem követte a közúti és a közösségi közlekedési infrastruktúra fejlesztése. A HÉV kapacitása elégtelen – ezért van szükség párhuzamos buszjáratokra –, a vonal szinte kettévágja a XVI. kerületet. A XVII. kerület az egyetlen, amelynek nincs kötött pályás közlekedési kapcsolata a belvárossal, csúcsidőben 70 busz közlekedik ezért az Örs vezér tere felé, sokan utaznak autóval a belvárosba, ami dugókat, zaj- és környezetszennyezést eredményez.

A metró és a HÉV összekötését, valamint a keresztúri szárnyvonal kiépítését még 2004-2005-ben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javasolta, az bekerült a kerületi fejlesztési tervekbe, 2009-ben pedig a hivatalos fővárosi fejlesztési projektek közé. „Most fontos mérföldkőhöz jutottunk, hamarosan az engedélyes tervek is elkészülnek” – mondta Riz Levente, úgy fogalmazva, hogy „a jelenlegi városvezetés nemcsak a Hungária körútig lát, látja a külső kerületek problémáit is”.

Versenyképesebb közösségi közlekedés

Az engedélyes tervek jövőre elkészülhetnek, 2019 második felére akár jogerős építési engedély is rendelkezésre állhat.

Az összekötés közvetlenül 320 ezer érintett lakónak javít a helyzetén,

rendezi és radikálisan növeli a közösségi közlekedés kapacitásait, így számtalan buszjárat kiváltható általa – tette hozzá. Megvalósulása esetén Rákoskeresztúr központjából 25 perc alatt lehetne beérni a Deák térre, szemben a jelenlegi egy órával. A versenyképesebb közösségi közlekedés révén csökkenne a belváros autós terhelése, ezért a fejlesztés egész Budapest számára hasznos – emelte ki.

A projekt öt ütemből állna. Első szakaszban megépülne az Örs vezér téri átkötés, nem a föld alatt, hanem magasvezetéssel, ami 10 milliárd forinttal olcsóbb. A meghosszabbított metró egészen Cinkotáig járna. Második szakaszban építenék ki a rákoskeresztúri szárnyvonalat, ehhez három új megálló épülne a XVII. kerületben (Akadémiaújtelep, Kis utca, Rákoskeresztúr-központ). A harmadik ütem a Cinkota és Gödöllő közötti szakaszt, a negyedik a csömöri ág felújítását, az ötödik pedig egy Hungaroringhez vezető elágazást jelentene.

Kovács Gábor, a XVI. kerületi polgármestere a sajtótájékoztató vendégeként arról beszélt, hogy szinte az egész városrészben kéreg alatt fog menni a metró Cinkotáig, és külön szintű közlekedési csomópontok épülnek. Mint mondta, a HÉV ma teljesen kettévágja a kerületet, a vonalon átjárni szinte lehetetlen a reggeli és délutáni csúcsban. A metró és a HÉV összekötése ezt a problémát is megoldaná, újabb utasokat hozhat a közösségi közlekedésnek, javítva a kerületben jelenleg legrosszabb úgynevezett modal split arányt (a közösségi és az egyéni közlekedést használók arányát). Kérdésre válaszolva Kovács Gábor elmondta: ebben a ciklusban az M3-as metró felújítása a legfontosabb projekt. Abban bíznak, hogy a metró és a HÉV összekötésére 2020 után juthat uniós forrás, hiszen az Pest megyét, az agglomerációt is érinti, megtérülő beruházás lenne, amely érdemes a kormány és az EU támogatására.

Újságírói kérdésre válaszolva Riz Levente azt mondta: a rákoskeresztúri szárnyvonalat ki tudják szolgálni a jelenlegi Alstom szerelvények, a többi szakaszra viszont új járművek kellenek, ezek beszerzésének becsült költsége 60-70 milliárd forint lehet.

A hibrid szerelvényeknek köszönhetően – amelyek alulról és felülről is tudnak áramot felvenni – akár a magyar járműgyártás is beindulhat – jegyezte meg.

Bálna

Szintén kérdésre válaszolva Tarlós István közölte: a Főváros akkor tárgyal az állammal a Bálna eladásáról, ha az állam vállalja, hogy az ingatlant kizárólag kulturális és turisztikai célokra hasznosítja, és kifizeti a 11 milliárd forintos, a Városháza által korábban meghatározott minimumárat. Ez esetben nincs szükség újabb pályázat kiírására, hiszen a létesítmény köztulajdonból köztulajdonba kerülne. Az ügyben egyébként elindultak az előzetes egyeztetések a nemzeti vagyonkezelővel.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.01. kedd, 18:00
Csicsmann László
Közel-Kelet szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Mégis mi lesz, ha Donald Trump tényleg megtámadja Grönlandot?

Mégis mi lesz, ha Donald Trump tényleg megtámadja Grönlandot?

Néhány hónapja még teljesen abszurd lett volna arról elmélkedni, hogy mi lenne, ha az Egyesült Államok megtámadna egy másik NATO-tagállamot, Donald Trump amerikai elnök viszont láthatóan mindenképpen meg akarja szerezni magának a Dániához tartozó Grönlandot. Trump több ízben beszélt arról is, hogy legrosszabb esetben még akár az amerikai haderőt is hajlandó lenne használni saját szövetségesével szemben, hogy az északi területet uralma alá hajtsa. Bár még sosem történt ilyen, és a NATO alapszerződése nem tér ki rá, alapvető sejtéseink lehetnek, mi történne, ha egy NATO-tagállam megtámadna egy másikat, Amerika katonai erőben való túlsúlya azonban most mindenképpen komplikálttá teszi a helyzetet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×