A legrégibb fennmaradt kampánystratégiai tanulmány, több mint 2.000 éve, a római köztársaság korában íródott.
Az időszámításunk előtt 64-ben keletkezett írás szerzője bátyjának, a konzuli választásokon induló híres szónoknak, Marcus Tullius Cicerónak ad tanácsokat a római köztársaság legmagasabb posztjának elnyeréséhez.
"A vidéki és a falusi emberek máris barátainknak képzelik magunkat, ha tudjuk a nevüket" - tanácsolta Cicero bátyjának, nem is hasztalanul, hiszen Marcus Tullius Cicerot a következő évben konzullá választották.
" Azt a képességet, amely természettől fogva nem sajátod, sajátítsd el: úgy kell színlelned, hogy tetteid természetesnek tűnjenek! " - tartalmazza az ókori "kampánystratégia".
Tanácsai azóta is időtállóak: "Gondoskodj arról, hogy az egész pályázás pompázatos, ragyogó, csillogó és a nép számára kedves legyen, szerfelett nagy feltűnést keltsen, ... valamint hogy elterjedjen vetélytársaidról az életmódjukat megbélyegző ítélet!".
A tömeg pedig ... gondolja azt, hogy az ő javukra fogsz munkálkodni!" - tanácsolja Cicero a pályázónak.
Szia, Anya! – új átverés terjed itthon, mutatjuk, mire kell figyelni