2024. május 5. vasárnap Adrián, Györgyi

Genetikai kockázatok tárházát fedezték fel a csontvelőrákkal kapcsolatban

Mérföldkőnek minősítették azt a kutatást, amely a leukémia genetikai okait vizsgálta. A tudósok egy beteg teljes DNS-ét feltérképezték, és több új, eddig ismeretlen mutáns génre bukkantak. A felfedezés akár új kezelési technikák kifejlesztéséhez is vezethet.

Feltérképezték egy rákban szenvedő beteg teljes DNS-ét, és így genetikai okokra vezették vissza betegségét a Washingtoni Egyetem tudósai. A kutatók tíz mutáns gént találtak nála, ezek miatt fejlődhetett ki nála a leukémia. A tízből korábban csak két gént hoztak kapcsolatba a rákkal.

A módszerrel más rákbetegségek eredetét is vizsgálni lehet, és így a megfelelő gyógyszerek kifejlesztéséhez is nagy segítséget nyújthat.

A kutatók két mintát vettek az ötvenes éveiben járó hölgytől, aki később belehalt betegségébe. Az egyik mintát egészséges bőrsejtekből vették, a másikat rákos csontvelőből. Vizsgálatuk során kiderült, hogy a rákos daganatok minden egyes sejtjében megtalálható az említett tízből kilenc mutáns gén.

Mint a legtöbb rák, a leukémia is olyan genetikai elváltozásokból alakul ki, amelyek az élet során jelennek meg az ember DNS-ében. De minderről nem sokat tudunk. A korábbi próbálkozások a DNS egyes pontjait vizsgálták, amelyekről úgy vélték, hogy kapcsolatba hozhatóak a rák kifejlődésével.

Ezzel szemben a washingtoni csapat technikájával végig tudott haladni a genetikai lánc mind a hárommilliárd génpárján, hogy mindegyiket megvizsgálja, melyik mutáns és melyik nem.

Francis Collins genetikus szerint a tanulmány igazi mérföldkő a rákkutatásban. Mint mondta, "eddig csak az utcalámpák alatt vizsgálódtak, de most végigmentek az utca teljes hosszán". Hozzátette, remélhetőleg új, hatásos kezelések kifejlesztéséhez is jó alapot ad majd a felfedezés.

A génekben a tízből három olyan mutációt fedeztek fel, amelyek normál esetben elfojtják a kialakuló daganatokat, négy másik pedig a rák terjedésével áll kapcsolatban. Egy másik pedig úgy tűnik, hogy a gyógyszerek sejtekbe való továbbítását befolyásolja, pontosabban segíti a kezelésnek való ellenállást.

A tudóscsapat másik 187 leukémiás DNS-ét is elemezte, de közülük senkiében sem akadtak rá az előző bekezdésben említett nyolc mutáció egyikére sem. Richard Wilson, a kutatás vezetője elmondta: mindez azt jelenti, hogy rendkívüli genetikai változatosság jellemző a rákra, még egy típusán belül is.

Hozzátette: úgy tűnik, rengeteg mutációnak lehet ugyanaz az eredménye, a csapat csak a jéghegy csúcsát vizsgálta meg.

2024.05.06. hétfő, 18:00