"A betegség-reklámozás sok egészséges emberből csinál beteget, értékes forrásokat pazarol és akár egészségkárosodást is okozhat" - mondják a szaklap különkiadásának szerkesztői: David Henry, az ausztráliai Newcastle Egyetem professzora és Ray Moynihan ausztrál újságíró.
A különböző betegségekhez kapcsolódó felvilágosító kampányokat gyakran gyógyszergyártók finanszírozzák, és ezek így sokszor nem valódi tájékoztatóként, hanem inkább gyógyszerreklámként szolgálnak - írják a szerkesztők.
A szaklap tanulmányai részletesen foglalkoznak például a szexuális "problémákkal". Az egyik írás szerint a nők szexuális működési zavarait nagy mértékben eltúlozzák azért, hogy új gyógyszerpiacot teremtsenek. Az impotencia kezelésére szolgáló gyógyszereket, például a Viagrát, vagy a Cialis-t pedig teljesítménynövelő szerként is reklámozták teljesen egészséges férfiaknak.
Félénkségből fóbia
Az egyszerű félénkséget rutinszerűen szociális fóbiának, vagyis a társadalmi státusszal vagy viselkedéssel kapcsolatos stresszérzésnek állítják be és antidepresszánsokkal kezelik, míg olyan újonnan felfedezett rendellenességeket, mint amilyen a nyugtalan lábak szindróma elnevezésű alvászavar is, sokkal gyakoribbnak állítanak be, mint amilyen valójában.
Más, az élet természetes részeként jelentkező problémákat, például a klimaxot, egyre inkább betegségként kezelik. Önálló betegségként beszélnek sok olyan egyszerű rizikófaktorról is, mint a magas koleszterinszint, vagy a csontritkulás. Pedig ezek egyszerűen csak növelik egy betegség kialakulásának esélyét.
A Brit Gyógyszeripari Szövetség visszautasítja a vádakat, rámutatva arra, hogy Nagy-Britanniában komoly előírások szabályozzák a betegség-reklámot.
Richard Ley, a szövetség képviselője úgy véli: a tanulmányokban megfogalmazott kritika leginkább olyan országok cégeinek szól, mint az Egyesült Államok, ahol a gyógyszereket nyíltan reklámozhatják a betegeknek.