eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Padlocked credit card of keyboard
Nyitókép: Peter Dazeley/Getty Images

Csak leshetünk: ezekre újfajta, trükkös átverésekre kell felkészülni

Egy friss kutatás szerint öt újabb típusú csalás jelent meg az online térben, amelyekre 2024-ben is érdemes odafigyelni.

A Which? kutatása szerint most a csalók egy célzottabb megközelítést alkalmaznak, amit lándzsás adathalászatnak neveznek: a csalók ennek során meggyőzik az áldozatokat arról, hogy egy valódi szervezetről van szó és a személyes információkat használják fel célzott támadásokhoz − írja az ATV. a Daily Mail cikkére hivatkozva.

Ezek a támadások olyan adatokat használnak fel, amelyeket a csalók korábban tömeges adatszivárgásból, közösségi médiaprofilokból vagy korábbi csalásokból gyűjtöttek össze. Ezeknek az átveréseknek az a lényege, hogy a mögöttük álló kutatások mennyisége elhiteti az áldozatokkal, hogy az e-mail, szöveges üzenet vagy telefonhívás bizonyára legitim. Valódi szervezetek azonban ritkán használnak ilyen hívásokat arra, hogy érzékeny információkat kérjenek az ügyfeleiktől, ezért ha bizonytalan, tegye le a telefont, és hívja vissza a vállalatot a hivatalos telefonszámán - javasolják a szakemberek.

A "tapjacking" az Android operációs rendszeren alapuló okostelefonokon és táblagépeken jelentkező biztonsági probléma. Ez egy olyan támadási módszer, amelynek során a támadók kihasználják az érintőképernyőkön történő kattintásokat, hogy megtéveszthessék vagy kárt okozzanak a felhasználóknak. A támadás során a támadók általában egy átlátszó vagy alig észrevehető réteget helyeznek az alkalmazások vagy a weboldalak fölé, ami lehetővé teszi számukra, hogy a felhasználók kattintsanak olyan elemekre, amelyeket nem is látnak vagy nem akarnak kattintani. Ezzel a módszerrel például hamis hozzájárulásokat, letöltéseket vagy pénzügyi tranzakciókat végezhetnek a felhasználó nevében.

A szakértők kiemelték, egy mobilos játékban például tűnhet úgy, hogy a játékelemeket használjuk, de valójában a kattintások az alkalmazáson belüli vásárlást vagy egy előfizetést jelentenek a felületen lévő láthatatlan képernyőn keresztül. A Which? azt javasolja, csak és kizárólag az App Store-ból vagy a Google Play Store-ból töltsünk le alkalmazásokat a telefonjainkra, és mindig olvassuk el a véleményeket telepítés előtt.

A quishing során a csalók a QR-kód technológiát használnak arra, hogy az áldozatokat hamis oldalakra vezessék, ahonnan aztán lenyúlhatják az adataikat, vagy egész egyszerűen ráveszik a felhasználókat arra, hogy észrevétlenül feliratkozzanak drága előfizetésekre. Bizonyos esetekben ezeket a QR-kódokat e-mailben küldik el, legitim kommunikációnak álcázva, gyakran korábban kompromittált e-mail címeken keresztül. De arról is érkeztek jelentések, hogy hamis QR-kódokat ragasztottak például a parkolóórákra.

A mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerése az elmúlt néhány évben megváltoztatta a csalók módszereit, lehetővé téve számukra, hogy valódi hangokat, sőt arcokat is megszemélyesítsenek. És ahogy fejlődik a technológia, úgy fejlődnek a csalók rendelkezésére álló eszközök is. Ezeket az átveréseket egyre gyakrabban alkalmazzák álhírek terjesztésére, a csalók pedig a mesterséges intelligencia által generált vagy deepfake videókat (meglévő felvétel módosítását) használnak arra, hogy megbízható forrásnak adják ki magukat.

Januárban a The Guardian több mint 100 deepfake videót talált Rishi Sunakról az interneten, amelyek egy hamis befektetést népszerűsítő BBC News-oldalra voltak linkelve. Mivel 2024-ben általános választások lesznek az Egyesült Királyságban, elképzelhető, hogy a közösségi médiában terjedő, mesterséges intelligencia által hamisított hírek száma növekedni fog. A Meta éppen emiatt már bejelentette, hogy címkézni fogja a mesterséges intelligencia által létrehozott videós tartalmakat.

Rengeteg a csaló hirdetés is, amelyeket arról lehet felismerni, hogy "túl jónak tűnő" ajánlatokkal próbálják átverni az áldozatokat. Például sokkal olcsóbban kínálnak egy-egy terméket vagy szolgáltatást. A hozzájuk csatolt linkek pedig általában nem a megjelenített hirdetésekhez kapcsolódnak. A szakértők szerint az is előfordulhat, hogy egy már létező hirdetést lemásolnak: ilyenkor a webcímeket kell jól megnézni.

A Which? fogyasztói jogi szakértője, Lisa Webb megjegyezte, a felelősség nem hárulhat kizárólag a fogyasztókra, a technológiai platformoknak és a kormánynak is javítani kell a helyzeten és többet kell tenniük annak megakadályozására, hogy a csalók eljussanak a potenciális áldozatokhoz.

Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×