Rejtélyes eredetű hajók szelik a tengereket egy éve orosz olajat szállítva - írja a CNN-re hivatkozva az Index.
A titokzatos szállítást - amelyben dubaji és hongkongi fedőcégek lehetnek érintettek - a nyugati szankciók fűtik, a titokzatos flotta mára már 600 hajóból állhat, ami nem kevesebb mint 10 százaléka a világ tengerein hasonló tevékenységet ellátó nagy hajóknak.
Ami biztos, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség szerint Kína 2022-ben átlagosan napi 1,9 millió hordóra növelte az orosz olaj importját, ami 19 százalékkal több, mint 2021-ben. India még erőteljesebben növelte a vásárlásokat, 800 százalékos növekedést könyvelve el napi átlagosan 900 ezer hordóra. A szintén lényeges vásárlónak számító Törökországba irányuló export szintén gyors ütemben növekedett.
Az "árnyékflottának" kétféle résztvevője van, "szürke" és "sötét" hajó.
- A szürkéket európaiak adták el ázsiaiaknak,
- a sötétek viszont eddig is iráni és venezuelai olajat szállítottak, tehát egyik szabálytalanságból térnek át a másikba.
Az új szállítási irányokkal egyébként Oroszországnak most négyszer akkora szállítási kapacitásra van szüksége a nyersolaj célba juttatásához, mint az invázió előtt, emiatt az árnyékflotta folyamatosan nő, de az új hajótulajdonosok kilétét is egyre nagyobb homály fedi. A felbukkanó fedőcégek egy része kapcsolatban állhat az orosz állammal.
Az árnyékflotta lényege lehet, hogy kikerülje az Oroszországot sújtó szankciókat vagy az árplafont.
A sötét flotta ráadásul vélhetően nagy számban rendelkezik 15 évnél idősebb hajókkal. Ez az az életkor, amikor a hagyományos olajvállalatok jellemzően nyugdíjazzák azokat az elhasználódás miatt. Az újak gyártása viszont nem meg egykönnyen.