eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Légi felvétel a Sunny Liger teherszállító hajóról az Északi-tengeren, a hollandiai Ijmuiden partjainál 2022. április 30-án. Az orosz olajat szállító hajót biztonsági okokból nem engedik kikötni az amszterdami kikötőben.
Nyitókép: MTI/EPA/ANP/Paul Martens

Katasztrófával fenyegető módszerrel próbálják kijátszani az oroszok az olajembargót

Kétes műszaki állapotú olajszállító hajók jelentek meg a tengereken, amelyek orosz olajat visznek Kínába és Indiába.

Az Egyesült Államok által meghirdetett ársapka alaposan leapasztotta az orosz állam bevételeit. Az embargó értelmében ugyanis tilos a nemzetközi szállítóknak olyan olajat a hajóikba tankolni, amelyet hordónként 60 dollárnál többért akarnak eladni – írja a The Wall Street Journal.

Azért, hogy a tiltást kijátsszák és több bevételhez jussanak, az oroszok kénytelenek régi, esetenként rossz állapotban lévő tartályhajókkal elszállíttatni a nyersolajat. Ebben többek között indiai cégek is a segítik Moszkvát. A portál egy, az indiai Mumbaiban működő vállalkozást említ, amelynek 2022-ben még egyetlen tankhajója sem volt, ma viszont már 25 olajszállítót üzemeltet.

A gond ezekkel legfőképpen az, hogy meglehetősen rossz állapotban vannak.

Tizenhét év körüli hajókról van szó, márpedig pont ez az a kor, amikor a tulajdonosok bontóba szokták küldeni a tankereket. A rozoga hajók viszont komoly kockázatot jelentenek, hiszen ökológiai katasztrófát okozhat, ha egy ilyen tartályhajó elsüllyed. A tankerek ráadásul igencsak hosszú utat tesznek meg, mivel Oroszország Balti-tengeri kikötőiből kell az olajat elszállítaniuk Dél-Ázsiába, Indiába vagy éppenséggel Kínába. Így jó néhány tengerparti államot veszélyeztethetnek.

A nyugati embargó ugyanakkor a biztosító társaságokra is vonatkozik: nem köthetnek szerződést olyan hajóra, amely az ársapkánál drágább olajat szállít. Ezért a fuvarozók gyakran nem is kötnek biztosítást a silány állapotú tankhajikra, így ha bekövetkezne a legrosszabb, nincs, aki fizetné a károk felszámolását.

Az ársapka azonban úgy tűnik, nagyon is működik.

Mivel Európa és az Egyesült Államok piacai lényegében bezárultak, az oroszok kénytelenek Ázsiában eladni az olajukat, viszont ezeket a piacokat hagyományosan a közel-keleti olajtermelők uralják. Márpedig, ha az oroszok versenyezni akarnak velük, akkor olcsóbban kell adniuk a saját olajukat, még akkor is, ha több ezer kilométerrel messzebbről is kell szállítaniuk. Így történhetett, hogy január elején hatalmasat zuhant az orosz kőolaj ára: egy hordót 37,8 dollárért lehetett venni, miközben a Brent olajért 80 dollárt kértek. Mindez jókora bevétel kiesést okoz Moszkvának, hiszen még a jócskán megcsappant eladási mennyiséget is csak a korábbinál olcsóbban tudja értékesíteni.

A lecsökkent eladások és a nyomott árak miatt az orosz költségvetés akár 20 százalékos is lehet a vesztesége.

A szankciók azonban bizonyos mértékben Európára is visszaütnek.

A kontinens gázolaj szükségletének tíz százalékát eddig főleg orosz szállítások adták. Az embargó miatt azonban új forrásokat kell keresni. Mint arról Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- gázipari elemzője korábban az InfoRádiónak is beszélt, az európai finomítói kapacitások nem elegendők a szükséglet fedezésére.

Az elemző szerint ennek legfőbb oka az, hogy jelentősen átalakult az európai üzemanyag felhasználás szerkezete. Míg

  • korábban nagyjából 1:1 volt az arány a gázolaj és benzin felhasználása között, addig
  • a koronavírus-járvány után már háromszor annyi gázolaj fogy, mint benzin.

A finomítók termelését ellenben már nem lehet ennél jobban átállítani gázolajra. Pletser Tamás úgy vélte, hogy az orosz gázolajszállításokat indiai és kínai importtal lehet pótolni. Viszont ezek a finomítók is többnyire orosz nyersolajból dolgoznak.

Végeredményben továbbra is orosz eredetű dízelüzemanyag érkezik majd Európába, csak a korábbinál sokkal messzebbről, ami miatt nyilván drágább lesz. Ez az áremelkedés rossz hír a fogyasztóknak, viszont jó a finomítóknak, amelyek jócskán növelhetik a hasznukat.

Címlapról ajánljuk
Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.

Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Elhunyt őseink, rokonaink, ismerőseink mellett hősi halottainkról is emlékezzünk meg a hét végén – kéri a Honvédelmi Minisztérium. A tárca katonai identitásért felelős miniszteri biztosa az InfoRádióban elmondta: ez a gesztus erősíti a nemzeti összetartozást. Töll László hozzátette: az elmúlt évszázadokban a hazájuk szabadságáért harcoló magyar katonák bajtársai voltak a felmenőinknek, ezért megérdemlik, hogy lerójuk a tiszteletünket előttük a temetőkben vagy az emlékhelyeken. Beszélt a hadisírok gondozásáról és a kutatómunkáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×