eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Ryanair Boeing 737-8AS takes off from PRG Airport
Nyitókép: RafalSzmidt/Getty Images

Két méterről hozták vissza: majdnem a földbe csapódott egy utasszállító Párizsban

Rosszak voltak a látási viszonyok, leszálláshoz készültek, de a pilóták rossz légnyomásadatot kaptak, így 85 méterrel alacsonyabban volt az A320-as, mint azt a személyzet gondolta.

A stockholmi Arlanda repülőtérről induló 4311 számú járatot 2022. május 23-án a máltai bejegyzésű, Airhub Airlinestól személyzettel együtt bérelt, 9H-EMU lajstromjelű A320-as teljesítette – olvasható a francia baleset-kivizsgáló szervezet, a BEA minap kiadott előzetes jelentésében. A repülés egészen a párizsi megközelítésig eseménytelenül telt, a fedélzeten 172 utas és 6 fős személyzet tartózkodott. A repülőtérhez közelítve viszont a légiforgalmi irányító rossz légnyomásértéket adott meg, ebből lett a baj. Szerencsére a katasztrófát sikerült elkerülni – derül ki az airportal.hu cikkéből.

A pilóták kétszer is visszaismételték a kapott – rossz – értéket, de a légiforgalmi irányító nem vette észre a hibát, sőt, a következő járatnak is ezt mondta be, de ők a valós értéket ismételték vissza, az irányító azonban erre sem reagált.

A nem megfelelően beállított nyomásmagasság azt jelentette, hogy az A320-as 85 méterrel alacsonyabbra került, mint azt a személyzet gondolta, ráadásul rosszak voltak a látási viszonyok.

A járat időközben átjelentkezett a torony frekvenciájára, és megkapta a leszállási engedélyt. A pilóták folyamatosan monitorozták a repülési profiljukat (távolság/magasság), de ezt a fajta hibát ezzel a módszerrel nem lehetett kiszűrni. A rádiós magasságmérő működésbe lépett 2500 láb föld feletti magasság elérésekor, azonban a személyzet csak a 2500 és 1000 lábas figyelmeztetéseket hallotta.

A toronyban eközben megkapták az első figyelmeztetést (MSAW) arról, hogy a járat veszélyesen alacsonyra került, de erre csak közel 10 másodperccel később reagált a légiforgalmi irányító. A repülőgép ekkorra már elérte az előírt minimumot (QNH szerinti 245 méter), azonban még szakadó esőben repültek és nem látták a futópályát, ezért az átstartolás mellett döntöttek. Valójában ekkor már csak 37 méterre voltak a talajtól.

Az átstartolási manővert ekkor bár megkezdték a pilóták, a repülőgép a tehetetlensége miatt még másodpercekig süllyedt, végül

a felszíntől alig 2 méterre kezdett emelkedni.

Az oldal azt írja, mivel a második megközelítés során sem kaptak új nyomásértéket, és más járat ebben az időszakban nem érkezett, továbbra is rossz magasság alapján repültek. Ekkorra viszont már tisztult az időjárás, így mikor meglátták a futópályát korrigálták a repülési profiljukat és probléma nélkül leszálltak.

A francia baleset-kivizsgálók a végleges jelentés előtt még néhány kérdést szeretnének tisztázni.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Sürgősen összehívták az uniós külügyminisztereket, nagy pofon készül Európa számára – Híreink az orosz–ukrán háborúról vasárnap

Sürgősen összehívták az uniós külügyminisztereket, nagy pofon készül Európa számára – Híreink az orosz–ukrán háborúról vasárnap

Akár már február végén sor kerülhet Donald Trump és Vlagyimir Putyin csúcstalálkozójára Szaúd-Arábiában. Két magasrangú amerikai tisztviselő állítólag már úton is van a közel-keleti országba. Nagyon úgy néz ki, hogy Washington és Moszkva kihagyja Európát az Ukrajnáról szóló béketárgyalásokból. A Münchenben tartózkodó EU-s külügyminiszterek vasárnap reggel rendkívüli ülésre jöttek össze, a jövő héten pedig rendkívüli uniós csúcs jöhet Párizsban, amelyre a brit kormányfőt is várják. Az ukrán kormányzat Münchenben megerősítette, hogy Magyarország blokkolja Ukrajna uniós csatalkozási folyamatát. Hírfolyamunk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a müncheni biztonsági konferencia híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. február 16. 16:48
×
×
×
×