Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Fuel tanker or bunker ship sailing on water at mountains background
Nyitókép: Illusztráció (Lilkin/Getty Images)

Ezzel a britekkel kötött egyezséggel lesz igazán hatásos az oroszok elleni olajembargó

Orosz kőolajat szállító hajók biztosításának tilalmáról állapodott meg London és az Európai Unió – írta brit és uniós illetékeseket idézve a Financial Times.

A londoni üzleti napilap hangsúlyozza: a megállapodás erőteljesen korlátozza Oroszország olajexportáló képességét, mivel kizárja Moszkvát a londoni Lloyd's szindikált biztosítási piacról, amely évszázadok óta a globális tengerhajózás központi biztosítási intézménye.

A Brüsszelben zajló kétnapos EU-csúcsértekezlet első napján megállapodás született az Oroszországgal szembeni hatodik szankciócsomagról, amely megtiltja az orosz nyersolaj és a kőolajtermékek uniós importját, de a politikai megegyezés értelmében a csővezetéken szállított orosz nyersolajra ideiglenes kivétel érvényes.

A Financial Times beszámolója szerint ugyanakkor

London bevonása nyitotta meg a lehetőséget az orosz tengeri olajszállításokra vonatkozó biztosítási tilalom elrendelése előtt.

Ez sokkal kiterjedtebb következményekkel járhat az orosz olajexportra, és arra késztetheti Moszkvát, hogy kisebb, kevésbé fejlett piacokon keressen biztosítási lehetőségeket – írja a londoni üzleti napilap.

A Financial Times forrásai szerint Brüsszelt az a lehetőség is aggasztotta, hogy ha az Európai Unió egyedül cselekszik a biztosítási szankciók ügyében, azzal éppen a londoni biztosítási piacra terelne át még több üzleti tranzakciót.

Az egyik idézett vezető EU-illetékes úgy fogalmazott, hogy problémák merültek volna fel az egyenlő versenyfeltételekkel kapcsolatban, ha London továbbra is kínálna biztosításokat, és így jelentős értékű megbízás áramlana át a londoni Lloyd's-piacra.

Az új szankciócsomagot Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke jelentette be, de uniós illetékesek szerint

az új intézkedések előtt valójában az nyitotta meg az utat, hogy London nem fejtett ki ellenállást a biztosítási tilalommal szemben

– áll a Financial Times cikkében.

A lap forrásai szerint a londoni biztosítási piac már készült a szankciók kiterjesztésére, miután lépések történtek a biztosítási szolgáltatások megvonására az orosz repülési ágazattól is.

A brit kormány már az Ukrajna elleni orosz invázió első napjaiban törvénytervezetet fogadtatott el, amelynek értelmében bűncselekménynek minősül orosz repülőgépek berepülése a brit légtérbe, illetve leszállásuk brit területen, orosz tulajdonú hajók pedig nem köthetnek ki Nagy-Britanniában.

London korábbi szankciói között szerepelt az orosz gazdaságba irányuló brit befektetések, az orosz vállalatoknak nyújtott pénzügyi szolgáltatások, valamint a kőolajfinomítókban használatos alapvető fontosságú berendezések és katalizátorok oroszországi exportjának teljes tilalma is.

Ezek a brit kormány önálló lépései voltak, de az a döntés, hogy kizárják az orosz exportolajat szállító hajókat a londoni biztosítási piacról, az Európai Unióval közösen, az EU-val egyeztetve született.

Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×