eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 30. vasárnap Zalán
A Ryanair légitársaság repülőgépére a Liszt Ferenc-repülőtéren 2019. november 21-én.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Varga G. Gábor: reklámnak használja a Ryanair a kormánnyal való konfliktusát

Sokan arra számítottak: a Ryanair azt jelenti be, hogy kivonul Magyarországról. Ehhez képest csak járatcsökkentések mellett döntött a légitársaság, amit az extraprofitadóval indokolt.

"Michael O'Leary tegnap inkább csak trollkodni jött Budapestre. Amit bejelentett, abban semmi új információ nem volt, ugyanis a járatcsökkentésről már korábban értesülhetett a fapados ajánlatokat követő közvélemény" – nyilatkozott kérésünkre Varga G. Gábor, az Egek ura blog alapítója.

Budapest fontos bázisa a Ryanairnak, és elég komoly versenyt folytat itt a WizzAirrel, ezért üzleti értelemben is egy jelentős kapacitáscsökkentés hosszú távon nem lett volna kifizetődő döntés - vélekedett a szakújságíró. Majd azt is hozzátette: a légitársaság még í járat ritkás ellenére is jelentős erőkkel maradt a magyar fővárosban.

A mostani bejelentés inkább a Ryanair és a magyar kormány között "verbális konfliktus" része. A kivetett adók megdrágítják ugyan a repülést, de nincs semmi egyéb, ami ellehetetlenítené a cég működését. A szakértő szerint a konfliktust a Ryanair inkább reklámcélokra használja.

A téli hónapokban egyébként is akár 30-40 százalékkal alacsonyabb a utasforgalommal szoktak számolni a légitársaságok.

"Az útvonalmegszüntetések és járatritkítások úgy értelmezhetők, mintha az ittlévő nyolc repülőgépük közül egyet nem üzemeltetnének"

– mondta a szakértő. A ritkítást egy kisebb brit várost, néhány északi, skandináv és olasz desztinációt érint, amelyek nyereségessége a téli hónapokban amúgy is megkérdőjelezhető. Ezért inkább logikus üzleti döntésként is értékelhető ezeknek a járatoknak a megszüntetése - közölte Varga G. Gábor.

A szakújságíró idézte Michael O'Leary-t aki többször is hangsúlyozta: a magyar kormány olyan üzletágra terhel extraprofit adót, ami az elmúlt két évben a pandémia miatt igencsak veszteséges volt. A pandémia miatt valóban nagy volt a veszteség az üzletágban, és most is komoly veszteségeket könyvelnek el, aminek oka leginkább a forgalombővülés volt, amelyre a cégek a "legmerészebb álmaikban" sem számítottak. Ezzel párhuzamosan extrém mértékben megdrágult az üzemanyag, aminek árát nem tudták pénzügyi eszközökkel teljes mértékben lefedezni, hiszen nem számítottak erre volumenre. Ráadásul a járvány után nagyon olcsó, önköltségi ár alatt a piacra borított jegyekkel akarták élénkíteni a forgalmat.

A szakértő úgy látja, hogy a légitársaságok pénzügyi helyzete bár "nem rózsás", de a Covid járvány előtt azért mégiscsak "pénzgyárként" üzemeltek. Ráadásul az EU-n belüli járatok adó mértéke sem lehetetleníti el az üzemeltetésüket.

Varga G. Gábor a napokban megjelent elemzésében azt írta: nagy valószínűséggel vége az olcsó jegyek korszakának. "Bár ezután is lesznek időnként 30-50 eurós jegyek, de a kimaradt profit pótlása és a munkaerőköltségek radikális növekedése miatt az árak emelkedni fognak."

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Nagyon megjárhatja az, aki halogatja az idén esedékes vízóracserét

Nagyon megjárhatja az, aki halogatja az idén esedékes vízóracserét

A mérők a felhasználók tulajdonában vannak, így azok cseréjéről is a tulajdonosoknak kell gondoskodniuk, ezt pedig ajánlott minél korábbra ütemezni, ugyanis az év második felében rendszerint megnő a szabad időpontokra várakozók száma – mondta az InfoRádióban Fogarasi Gábor, a Fővárosi Vízművek vízmérő-kezelési osztályvezetője.

Palkovics Lászlónak avatárja lett, aki bevezet minket az MI rejtelmeibe

Új közösségi oldalán keresztül betekintést nyerhetünk a mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos mindennapjaiba. Palkovics László az InfoRádióban elmondta: az MI inkább a javunkra szolgál, és csak kevésbé erősíti a félelmet, de nagyon fontos a tudatos és erkölcsös használat, amelyet egy hamarosan felálló hatóság ellenőriz majd, és ha kell, közbeavatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 30. 13:00
×
×
×
×