Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.98
bux:
109206.15
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Unsplash.com

Paradigmaváltást javasol az ÁSZ a vasúti fejlesztéseknél

Trend értékű változásra hívják fel a döntéshozók figyelmét.

Aligha van sok olyan felnőtt ember hazánkban, aki nem ült még vonaton, és nem örült vagy bosszankodott az utazása körülményei miatt. Olyan ember meg bizonyosan nincs, aki életében ne használt volna valamilyen vasúton szállított terméket, terményt. A kényelemtől a biztonságon át a környezetvédelemig ezer szempontból életünk mindennapi része a vasút. Az viszont nem köztudott, hogy az érdemi vasúti fejlesztések a közútiaknál is nagyobb egyszeri beruházásokat igényelnek. Mindezekért természetesen nagyon fontos, hogy a költségvetési pénzek felhasználása hatékonyan, a változó világra gyorsan reagálva történjen. Az Állami Számvevőszék a Covid-19 járvány előidézte hatásokat felmérő elemzései sorát nem véletlenül bővítette éppen ebben a témában egy újabb tanulmánnyal, amely

felhívja a döntéshozók figyelmét a személy- és áruszállításban egyaránt megjelent, trend értékű változásokra.

A közlekedési, ezen belül a vasúti infrastruktúra fejlesztése a gazdasági növekedés egyik meghatározó tényezője. A fejlesztések egyrészt fokozni tudják a gazdasági szereplők gazdasági és beruházási aktivitását, másrészt a korszerűbb, modern technológián alapuló infrastruktúra elősegítheti a szállítási, közlekedési ágazat áruszállítási teljesítményének növekedését, amely hozzájárul az export volumenének emelkedéséhez. Mindezek mellett a közlekedési infrastruktúra beruházások Magyarország nemzetközi, illetve regionális versenyképessége szempontjából is kiemelt jelentőségűek az áruszállítás, valamint a turizmus forgalmának bővülését tekintve is. A vasúti infrastruktúra fejlesztések természetesen a munkaerőpiac szempontjából is nagyon lényegesek, hiszen sok esetben a legkedvezőbb módon biztosítják a munkahelyre történő eljutást, de a családi kapcsolatok fenntartását is – olvasható a számvevőszék oldalán.

Mint írják, az elemzés megállapítja, hogy 2020-ban és 2021. év I-III. negyedévében mind a vasúti személyszállítás, mind a belföldi vasúti áruszállítás teljesítménye elmaradt a pandémia előtti időszak teljesítményétől. A személyszállítás esetében felmerül, hogy az alacsonyabb szint az otthoni munkavégzés, a home office rendszerbe állása miatt tartós maradhat. A nemzetközi vasúti áruszállítás esetén ugyanakkor továbbra is megfigyelhető a 2019. évi szintet meghaladó teljesítmény. Az elemzők arra következtetésre jutottak, hogy a Covid-19-vírusjárvány tartósnak ígérkező, a munkavégzés mikéntjére gyakorolt hatásai miatt ugyanúgy, mint a nemzetközi áruszállításban számos tanulmány által előrejelzett növekedési trend hasznosítása érdekében a vasúti infrastruktúra fejlesztések tervezése és a vonatkozó döntések meghozatala során a már bekövetkezett, valamint a jól előrejelezhető változásokat mihamarabb figyelembe kell venni.

Az elemzés teljes terjedelmében itt érhető el.

Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

A magyar gazdaság egyik nagy lehetősége, ha az egyetemeken és kutatóintézetekben születő tudományos eredményekre épülő innovatív technológiákat sikerrel viszik piacra deep tech vállalkozások. Ebben a műsorban kiderül, hogy mit takar ez az elnevezés és hogyan tudnak az élettudományi vagy AI-alapú fejlesztések áttörni a globális piacon. Szó volt arról is, hogy Magyarországon milyen oktatási és finanszírozási programok segítik a tudományos eredményekből kinövő technológiai cégeket, miért vonzza Magyarország a nemzetközi nagyvállalatok K+F központjait, milyen szerepe van az egyetemeknek ebben a folyamatban és miért fontos a KKV-k számára is, hogy innovatívvá váljanak. Vendégünk volt Bódis László, innovációért felelős helyettes államtitkár, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×