eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Tesla márkájú elektromos autót töltenek Magyarország legnagyobb, egyszerre kilenc elektromos autó fogadására alkalmas töltőállomásán a Nagykanizsához közeli Sormáson lévő István Fogadónál az átadás napján, 2018. november 28-án.
Nyitókép: Elektromos autót töltenek Magyarország legnagyobb, egyszerre kilenc elektromos autó fogadására alkalmas töltőállomásán a Nagykanizsához közeli Sormáson 2018. november 28-án. MTI/Varga György

Felvillanyozó információk az elektromos autók hazai piacáról

Tavaly majdnem négyszer annyi tisztán elektromos autót adtak el Magyarországon, mint 2019-ben.

Egy-egy kiugró eredménytől eltekintve egyelőre lassú ütemben növekszik a tisztán elektromos autók száma a hazai utakon, részarányuk nem mondható kiugróan magasnak. Az emelkedés főként azzal magyarázható, hogy az autógyártók a rájuk kényszerített szabályok miatt egész egyszerűen abba az irányba mozdulnak, hogy a dízel csak azokban a kategóriákban marad meg, ahol ténylegesen szükség van rájuk – magyarázta Karner Miklós, az Autósélet című szaklap főszerkesztője. Így a kis- és nagy teherautókon felül a személyautós piacon leginkább a SUV-oknál, a szabadidős autóknál jellemző még, valamint a közép- és a flottás alsóközép-kategóriában.

Bár a világ eladási adatai alapján elmondható, hogy az előző évhez képest 108 százalékos növekedés történt a tisztán elektromos autók piacon, tehát több mint kétszer annyit adtak el 2021-ben 2020-hoz képest, nem elfelejtendő, hogy nagyon alacsony volt a kiindulási szám – hívta fel a figyelmet a szakértő.

A magyarországi piacon 2019-ben mindössze 1833 darab tisztán elektromos autó talált gazdára, míg ez a szám 2021-ben 4311 volt. Mindeközben az eladott dízeles új autók aránya, ami 2019-ben még 31 ezer volt a teljes évre vetítve, addig 2020-ban 27 ezer, 2021-ben pedig már csak 19 ezer volt.

Karner Miklós várakozásai szerint idén is folytatódhat a tisztán elektromos autók iránti keresletnövekedés, ugyanakkor fontos látni, hogy

az elmúlt időszakban eladott, illetve megrendelte elektromos autók zöme az elektromos autóvásárlási támogatáshoz kapcsolódik.

Viszont a tavalyi évben elnyert pályázatok nem mindegyike teljesült még, azok így 2022-re csúsztak, ami mindenképp meg fog jelenni az idei számokban. Karner Miklós arra is felhívta a figyelmet, egyelőre nem tudni, hogyan alakul a támogatási rendszer jövője. De a támogatástól függetlenül, mivel rengeteg elektromos vagy plug-in hibrid autó jelenik meg, nagyon sokan veszik már számításba ezeket a típusokat, köztük olyanok is, akik két-három éve még nem tették.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×