eur:
393.24
usd:
366.96
bux:
66508.74
2024. április 25. csütörtök Márk
Nyitókép: Unsplash.com

Dízelbotrány: annyira azért nem kell félteni a VW exvezetőit

Rekordnagyságú összeget, csaknem 300 millió eurót fizet a Volkswagen-csoport dízelbotrányával okozott károk miatt a német autógyártó társaságnak Martin Winterkorn volt vezérigazgató és három társa, jelentették német hírportálok. A korábbi vezetők az összeg legnagyobb részét kötelező felelősségbiztosításukból fedezik – ismertette az InfoRádió által megkérdezett autópiaci szakértő.

A hat évvel ezelőtt kirobbant dízelbotrány középpontjában az a manipuláció áll, amely arról szólt, hogy az autók olyan szoftverrel voltak felszerelve, amelyek felismerték, ha próbapadon vizsgálták az emissziós értékeiket és ennek megfelelően egy erősebb kipufogógáz-kezelést alkalmaztak, amelyet aztán a való életben nem tartottak be teljes mértékben – foglalta össze röviden az InfoRádiónak Várkonyi Gábor.

A jelenlegi értelmezés szerint, amely értelmezés vélhetően a jövőben is fenn fog állni, szándékolt csalás történt, ami egy nagyon jelentős különbség ahhoz képest, amit esetlegesen más autógyártók kapcsán lehet hallani – jegyezte meg az autópiaci szakértő. Ugyanakkor, hat évvel a botrány kibukása után, amely nagyjából 30 milliárd eurójába került a Volkswagennek, többé–kevésbé azt lehet mondani, hogy

a német autógyártó túl van a nehezén,

miután számos országban megkötötték a megállapodásokat a hatóságokkal, adott esetben a vásárlókkal is a kártérítései büntetésekről és egyebekről.

A fent említetteknek az úgynevezett „utóvédharca” a szerdai napon megismert 288 millió eurós büntetés, amit a VW a saját korábbi menedzsereivel szemben követel, és fog megkapni – fogalmazott Várkonyi Gábor. Az ügyletet körülbelül tíz hét alatt tárgyalták le a német autógyártó képviselői és az érintettek jogi képviselői, illetve biztosítói. Fontos kiemelni továbbá, hogy

a 288 millió eurós büntetés nagyrészt a menedzserek kötelező felelősségbiztosításából lesz fedezve.

A szakértő az InfoRádió kérdsére válaszolva azt is kifejtette: egy cég életében egy károkozás, akár menedzseri tevékenység következtében, nyilvánvalóan felelősségre vonással jár, anyagi értelemben is. Azonban azért, hogy egy–egy ilyen esetben az ember élete ne lehetetlenüljön el teljes mértékben, – hiszen nemcsak szándékosan, hanem véletlen károkozással is történhet a probléma –, részben felelnek a saját vagyonukkal, ami Martin Winterkorn volt vezérigazgatója esetében több mint 10 millió eurót, míg Rupert Stadler, az Audi volt vezérigazgatója esetében 4,1 millió eurót takar.

„Tehát oroszlánrésze a már említett biztosítás kapcsán kerül vissza a Volkswagenhez, és a teljes kár mértékéhez képest nagyon kicsi része a saját vagyonukból.”

Várkonyi Gábor szerint a dízelbotrány kapcsán nem lehet a VW megrendüléséről beszélni. A vállallat egyrészt jól őrzi a piaci helyzetét, másfelől az új vezetés a történtekből erőt merített arra, hogy az elsők között köteleződjön el az elektromobilitás irányába.

„Túlzás lenne állítani, hogy ebből az egészből a végén jól fognak kijönni, de azt is túlzás lenne állítani, hogy ez a cég létét fenyegető problémává fajult volna.”

Annál is inkább, mert gyakorlatilag csak a botrány utáni egy évben volt mínuszos a német autógyártó, és azóta stabilan nagyon szép számokat képes produkálni, a piaci részesedése Európában és Ázsiában, főként Kínában nagyon jól alakul, és szeretne egy nagyobb szeletet az észak-amerikai piacból is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Döntött a kormány: három kérdésben is módosítják az alaptörvényt

Döntött a kormány: három kérdésben is módosítják az alaptörvényt

Megszűnik az igazságügyi miniszteri ellenjegyzés a kegyelmi ügyekben, viszont kiskorúkat érintő ügyekben nem lehet majd kegyelmet adni – jelentette be a Kormányinfón Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Két további kérdésben is módosul az alaptörvény. Május 8-én Budapestre látogat a kínai elnök.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Jó dolog a digitalizáció, de a bitcoinbányászat éves CO2-kibocsátása pont annyi, mint Izraelé

Jó dolog a digitalizáció, de a bitcoinbányászat éves CO2-kibocsátása pont annyi, mint Izraelé

A digitalizáció jó dolog, de vannak árnyoldalai is. A bitcoinbányászat éves CO2-kibocsátása például megegyezik Izrael éves kibocsátásával. A 15 GB ingyenes e-mail tárhely egy éves fenntartása annyi kibocsátással jár, mint egy Budapest-Siófok autóút – mondta el a Portfolio Sustainable Tech 2024 konferenciáján Dömötör Tibor, a Mikrum CIO-ja. A szakember előadásában a fenntartható vállalati szoftverek fontosságára hívta fel a figyelmet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×