A tagállami szakminisztereket tömörítő tanáccsal már egyeztetett, szerdán elfogadott új szabályozásnak köszönöhetően a gumiabroncsok címkéin ezentúl fel kell tüntetni az abroncs üzemanyag-hatékonyságát, nedves tapadási indexét és külső gördülési zajszintjét.
A címkéknek a későbbiekben a kilométerben kifejezett maximális élettartamra, a kopásra, az újrafutózott abroncsra, illetve a havon és jégen mért tapadásra vonatkozó adatokat is tartalmazniuk kell. A kilométerben kifejezett élettartammal és a kopásállással kapcsolatos információ feltüntetése akkor válik majd kötelezővé, ha megjelennek a megfelelő tesztelési módszerek.
Az új címkeszabályok a nehézgépjárművek úgynevezett C3 abroncsaira is vonatkoznak, amelyek eddig nem tartoztak az Unió címkézési szabályainak hatálya alá.
A címkéket a fogyasztók számára jól láthatóan kell elhelyezni mindenhol, ahol gumiabroncsokat árulnak, így az online boltokban is. A címkéken egyszerűen olvasható QR-kódokat is fel kell tüntetni.
"A felülvizsgált gumiabroncs-címke egyszerű, de hatékony eszköz, amellyel a fogyasztói szokások megváltoztatásán keresztül hozzájárulhatunk a biztonságosabb és tisztább környezethez. A rendelet biztosítja, hogy a vásárlók egyértelmű, lényegretörő és egymással összehasonlítható információhoz jussanak a gumiabroncsok kiválasztásakor" – mondta az ügy uniós jelentéstevője, a finn Henna Virkkunen.
Az Európai Parlament által szerdán jóváhagyott megállapodást most az Európai Tanácsnak hivatalosan is el kell fogadnia. Ezt követően 2021. május elsejével léphet életbe a jogszabály.
Az új címkézési rendszer akár tízmillió tonnával alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet, a gyártóknál pedig 9 milliárd eurós forgalomnövekedést hzhat. Életbe lépésével az új rendelet felváltja a gumiabroncsok címkézéséről szóló 2009-es rendeletet.